gelaran Mohamad
Mohamad Sabu

KUALA LUMPUR – Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan, Datuk Seri Mohamad Sabu berkata, gelaran kebesaran bukan bermakna kedudukan seseorang individu itu dimuliakan atau direndahkan.

Menurut beliau, apa yang penting adalah bekerja dan berbakti kepada masyarakat untuk menegakkan perkara makruf serta keadilan tanpa mengira sama ada bergelar atau sebaliknya.

Presiden Parti Amanah Negara (Amanah) itu menambah, setiap individu juga perlu menonjolkan akhlak yang mulia yang dilihat orang ramai sebagai orang yang berbakti kepada masyarakat.

“Ada rakan pernah berkata pada saya, orang Melayu amat menghormati mereka yang bergelar dengan gelaran yang tinggi.

“Jawapan saya, dalam politik dan pilihan raya, ada yang bergelar Tun, Tan Sri, Datuk Seri dan Datuk ditolak oleh rakyat dan kalah di tangan orang biasa,” katanya dalam hantaran Facebook, hari ini.

Semalam, Mohamad, 69, dianugerahkan Darjah Kebesaran Seri Mahkota Wilayah (SMW) yang membawa gelaran Datuk Seri bersama enam lagi penerima pada istiadat pengurniaan oleh Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah bersempena Hari Wilayah Persekutuan 2023.

Beliau memberitahu, gelaran yang dikurniakan oleh Yang di-Pertuan Agong atau raja-raja Melayu serta gabenor-gabenor Negeri adalah tanda penghormatan yang diberi kepada seseorang dan penghormatan itu adalah dialu-alukan.

“Pada saya, kemegahan atau kehinaan, kejayaan atau kegagalan seseorang itu bukanlah bergantung kepada gelaran yang diterima itu.

“Ia bergantung kepada usaha-usaha murni yang dilakukan dengan konsisten pada setiap masa,” jelasnya. – MalaysiaGazette