Home Nasional Ekonomi, pembangunan, perdagangan keutamaan hubungan dua hala dengan Thailand – PM

Ekonomi, pembangunan, perdagangan keutamaan hubungan dua hala dengan Thailand – PM

Perdana Menteri, Dato’ Seri Anwar Ibrahim bersama isteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail disambut oleh Perdana Menteri Thailand, Prayut Chan-O-Cha dan isteri ketika tiba di Goverment House, Bangkok pada 9 Februari 2023. - AFIQ HAMBALI (PMO)

BANGKOK – Bidang ekonomi, pembangunan dan isu berkaitan perdagangan termasuk pembangunan sempadan tetap menjadi keutamaan dalam hubungan dua hala Malaysia dengan Thailand.

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, Malaysia cemerlang dalam dalam beberapa bidang seperti getah, kelapa sawit pada masa lalu namun dalam aspek keselamatan makanan sedia dimakan (MRE) dan tenaga Thailand berada di hadapan.

“Terima kasih kepada anda dan pihak berkuasa di sini, anda telah fokus dan saya bercadang untuk berkongsi pengalaman anda dan anda begitu baik mencadangkan kepada kami kami untuk membinanya,” katanya.

Beliau menyatakan demikian pada sidang media bersama dengan Perdana Menteri Thailand, Jeneral Prayut Chan O Cha di Government House, di sini, hari ini.

Sementara itu, Anwar mempelawa Prayut untuk melawat Malaysia memandangkan beliau telah lama tidak melakukannyaa.

“Sekali lagi terima kasih, dan saya ingin mengingatkan anda sekali lagi untuk melawat Malaysia.

“Terima kasih diatas layanan baik, saya memandang ke hadapan untuk meningkatkan hubungan dua hala dengan Thailand,” ujarnya. – MalaysiaGazette