(Dari kiri) Puan Norhafizah Fadzil, Setiausaha PASRelief ,YB Ustaz Mohd Yusni Mat Piah, Pengarah PASRelief ,YB Dato' Ustaz Ahmad Yahaya, Pesuruhjaya PAS Negeri Kedah. Ustaz Musoddak Ahmad, Setiausaha Badan Perhubungan PAS Negeri Kedah merangkap Kordinator PASRelief di Kedah.

KUALA LUMPUR – Pas Kedah telah melancarkan Tabung Bencana Gempa Bumi Turkiye dan Syria peringkat negeri itu mengajak seluruh lapisan masyarakat yang prihatin untuk menyumbang kepada mangsa bencana gempa Turkiye dan Syria.

Pelancaran itu disempurnakan oleh Pesuruhjaya Pas Negeri Kedah, Datuk Ahmad Yahaya di mana beliau turut menyerahkan sumbangan awal Tabung Gempa Bumi Turkiye dan Syria kepada PASRelief sebanyak RM10,000.

Sumbangan itu diserahkan kepada  Pengarah PASRelief, Mohd. Yusni Mat Piah.

PasRelief merupakan salah satu entiti Pusat Bantuan Kemanusiaan Antarabangsa parti itu yang akan bertindak sebagai Pusat Koordinasi Bantuan Bencana untuk menerima segala bentuk sumbangan dan bantuan bagi menjayakan misi tersebut.

Hadir sama pada majlis penyerahan tersebut adalah  Setiausaha PASRelief,  Norhafizah Fadzil dan Setiausaha Badan Perhubungan Pas Negeri Kedah merangkap Kordinator PASRelief di Kedah, Ustaz Musoddak Ahmad.

Sementara itu, Ahmad Yahaya menyeru seluruh rakyat negara ini bersama-sama  mengikuti perkembangan musibah yang melanda saudara kita di sana yang  menyaksikan hampir 8,000 korban dan puluhan ribu tercedera akibat gempa bumi yang melanda.

“Janganlah kita mendiamkan diri pada saat saudara seakidah kita ditimpa bencana gempa yang sangat kuat. Sudah tentu hati dan jiwa  serta kebersamaan kita bersama saudara kita di sana menyebabkan kita tidak boleh berdiam diri.

“Ada sesuatu yang perlu kita lakukan apabila melihat ujian musibah yang begitu besar menimpa mereka.

“Maka tunjukkanlah kebersamaan kita bersama rakyat Turkiye dan Syria dengan menyumbang semampu kita. Semoga dengan sumbangan ini, kita dapat meringankan beban yang menimpa mereka di sana,” katanya.

Mereka yang ingin membantu boleh boleh menghulurkan sumbangan melalui akaunMaybank Islamic : PASRELIEF : 5640-7061-2333 atau melalui https://infaqpay.my/plus/gempa-bumi-turkiye-pasrelief. – MalaysiaGazette