Cahaya laser yang dilepaskan oleh kapal pengawal pantai China ke kapal Filipina di Laut China Selatan awal Februari 2023. foto Philippine Coast Guard

MANILA – Kapal pengawal pantai Filipina disuluh dua kali dengan cahaya laser oleh kapal pengawal pantai China hingga penglihatan beberapa kru mereka ‘buta’ ketika berada di Laut China Selatan yang menjadi pertikaian.

Perbuatan itu disifatkan Filipina sebagai mencabul hak Manila secara terang-terangan.

Kapal pengawal pantai China itu turut didakwa bergerak rapat secara berbahaya, kira-kira 137 meter, untuk menghalang kapal peronda BRP Malapascua milik Filipina daripada menghampiri Ayungin Shoal yang terletak di pantai barat negara itu.

Kejadian itu berlaku pada 6 Februari lalu, kata pengawal pantai Filipina dalam satu kenyataan.

”Kapal China itu menggunakan lampu laser hijau dua kali ke arah BRP Malapascua, menyebabkan anak kapalnya buta sementara di jambatan itu,” kata pengawal pantai Filipina.

“Kapal China itu juga melakukan gerakan berbahaya dengan menghampiri kira-kira 150 ela dari suku kanan kapal itu.”

Tindakan agresif pengawal pantai China memaksa BRP Malapascua melencong dari kawasan luar pesisir, yang mana ia mengiringi kapal bekalan Filipina yang menghantar makanan dan kelasi Filipina ke kapal sentri tentera laut Filipina, BRP Sierra Madre, yang telah lama terdampar di beting Thomas Kedua, kata pengawal pantai.

“Penyekatan kapal kerajaan Filipina yang disengajakan untuk menghantar makanan dan bekalan kepada anggota tentera kami di atas kapal BRP Sierra Madre adalah pengabaian secara terang-terangan, dan jelas melanggar hak kedaulatan Filipina di bahagian Laut Filipina Barat ini,” pengawal pantai berkata. – MalaysiaGazette