Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim bersalaman dengan Presiden Turkiye, Recep Tayyip Erdogan ketika mengadakan pertemuan khas di Turkiye Presidential Complex, Bestepedi Ankara, Turkiye. Foto PEJABAT PERDANA MENTERI, 15 FEBRUARI 2023.
KUALA LUMPUR – Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini bertemu Presiden Turkiye, Recep Tayyip Erdoğan bagi menzahirkan solidariti Malaysia sebagai negara sahabat bagi membantu rakyat Turkiye yang terkesan dari malapetaka gempa.
Perdana Menteri berkata, dalam pertemuan di Ankara itu, beliau turut menyampaikan ucapan takziah dari rakyat Malaysia serta memaklumkan mengenai bentuk bantuan yang telah diusahakan oleh Kkerajaan Malaysia.
“Saya menzahirkan solidariti Malaysia sebagai negara sahabat ketika saat getir dan sukar, serta komitmen yang tidak berbelah bahagi terutamanya dalam membantu warga Turkiye yang terkesan dari malapetaka gempa.
“Bersama kita mendoakan agar perisitiwa duka ini cepat berlalu dan Turkiye kembali pulih,” katanya dalam hantara di laman Facebook, hari ini.
Turut serta dalam pertemuan itu, Menteri Luar, Datuk Seri Zambry Abd Kadir; Menteri di Jabatan Perdana, Menteri Datuk Armizan Mohd Ali; Duta Malaysia Ke Turkiye, Sazali Mustafa Kamal dan Ketua Setiausaha Kementerian Luar, Datuk Seri Amran Mohamed Zin. – MalaysiaGazette