KUALA LUMPUR –  Pelabur asing kekal sebagai pembeli bersih Sekuriti Kerajaan Malaysia (MGS) dan Terbitan Pelaburan Kerajaan (GII) untuk bulan ketiga berturut-turut pada RM2.7 bilion pada Januari.

RAM Rating Services Bhd (RAM Ratings) berkata, pembelian asing yang kukuh dan berterusan berlaku di tengah-tengah pendirian Rizab Persekutuan (Fed) Amerika Syarikat (AS) yang kurang tegas mengenai kenaikan kadar selanjutnya.

“Bagaimanapun, aliran masuk keseluruhan dana ke dalam bon ringgit, berjumlah RM498.3 juta, diseimbangkan oleh aliran keluar dalam Bil Perbendaharaan Malaysia (MTB) jangka pendek dan Bil Perbendaharaan Islam Malaysia (MITB),” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Ia menyatakan bahawa sentimen pelabur yang sihat dilihat menurun pada Februari, apabila data ekonomi AS yang kukuh mendorong mod defensif Fed, menolak kemungkinan pelabur bahawa bank pusat akan berhenti menaikkan kadar dalam tempoh terdekat.

Penjualan bon menyebabkan hasil Perbendaharaan AS 10 tahun melonjak kepada 3.82 peratus pada 17 Feb selepas mencecah 3.52 peratus pada akhir Januari, kata agensi penarafan itu.

“Penanda aras hasil MGS 10 tahun menjejaki perkembangan ini dengan peningkatan pantas kembali kepada 3.93 peratus sehingga 17 Feb, selepas turun 23.9 mata asas bulan ke bulan kepada 3.83 peratus pada akhir Januari.

“Dengan Fed berpegang pada pendirian cenderung menaikkan kadar faedah, beberapa minggu akan datang mungkin menyaksikan hasil bon kekal tinggi kerana pelabur asing kekal tidak memasuki pasaran, walaupun selera pelabur tempatan masih kukuh,” katanya. – BERNAMA