KUALA LUMPUR – Hujan lebat berterusan (buruk) dijangka berlaku di Kuching, Serian, Samarahan, Sri Aman dan Betong (Pusa dan Betong, Sarawak hari ini

Manakala hujan berterusan (waspada) diramal berlaku di negeri Pahang (Kuantan, Pekan dan Rompin); Johor (Kluang, Mersing dan Kota Tinggi); Sarawak Betong (Saratok dan Kabong), Sarikei, Sibu (Sibu dan Kanowit) dan Mukah (Tanjung Manis, Daro dan Matu) sehingga esok.

Jabatan Meteorologi berkata, amaran hujan berterusan (bahaya) dikeluarkan apabila terdapat tanda-tanda yang menunjukkan hujan lebat berterusan dijangka berlaku dengan jumlah hujan melebihi 150 mm dalam tempoh 24 jam.

Amaran hujan berterusan (buruk) pula dikeluarkan apabila terdapat tanda-tanda yang menunjukkan hujan lebat berterusan dijangka berlaku dengan jumlah hujan melebihi 60 mm dalam tempoh enam jam.

Tambahnya, amaran hujan berterusan (waspada) dikeluarkan apabila terdapat tanda-tanda yang menunjukkan hujan/ribut petir sedang/dijangka berlaku melebihi 6 jam dalam tempoh tersebut di sesuatu kawasan. – MalaysiaGazette