Bursa Malaysia
Logo Bursa Malaysia

KUALA LUMPUR – Bursa Malaysia Berhad (Bursa Malaysia) terus menggesa orang ramai supaya berhati-hati dan berwaspada terhadap penipuan pelaburan susulan peningkatan dalam laporan penipuan pelaburan menggunakan pelbagai saluran media sosial.

Ia termasuk aplikasi sembang popular seperti Whatsapp, Telegram dan iMessage, untuk menarik orang ramai yang tidak curiga untuk mengambil bahagian dalam skim pelaburan yang meragukan skim.

Oleh itu, Bursa Malaysia menasihatkan orang ramai supaya berwaspada apabila didekati oleh pihak yang mendakwa mewakili organisasi ini sebagai pekerja atau ejen pihak ketiga yang disahkan.

Penipuan terbaharu yang dicatatkan adalah di WhatsApp, yang mana penerima digesa untuk membuat susulan pada akaun dagangan mereka, atau sertai kumpulan WhatsApp, dengan menghubungi nama dan nombor mudah alih disediakan dalam mesej WhatsApp.

Bursa Malaysia menafikan secara mutlak mengeluarkannya sebarang
komunikasi ini.

Menurut laporan yang dikeluarkan oleh Kementerian Komunikasi & Digital, rakyat Malaysia kerugian hampir RM600 juta pada 2022, meningkat daripada RM511 juta pada 2021, disebabkan oleh penipuan dalam talian dan lain-lain jenayah siber. – MalaysiaGazette