Jerome Powell. foto NY Times

WASHINGTON – Bank Pusat Amerika Syarikat (AS) menaikkan kadar faedah sekali lagi, walaupun terdapat kebimbangan bahawa langkah itu boleh menambah kegawatan kewangan selepas beberapa bank runtuh.

Rizab Persekutuan (Fed) meningkatkan kadar utamanya sebanyak 0.25 mata peratusan selepas menyatakan sistem perbankan negara itu masih berdaya tahan.

Kenaikan kadar faedah pada hari Rabu adalah yang kesembilan berturut-turut oleh Fed.

Ia menaikkan kadar faedah utamanya kepada 4.75%-5%, meningkat daripada hampir sifar setahun lalu – paras tertinggi sejak 2007.

Kadar faedah yang lebih tinggi bermakna kos untuk membeli rumah, meminjam untuk mengembangkan perniagaan atau mengambil hutang lain meningkat.

Pada masa sama, Fed memberi amaran bahawa kesan daripada kegagalan bank mungkin menjejaskan pertumbuhan ekonomi pada bulan-bulan mendatang.

Fed telah menaikkan kos pinjaman dalam usaha untuk menstabilkan harga.

Tetapi kenaikan mendadak dalam kadar faedah sejak tahun lepas telah menyebabkan tekanan dalam sistem perbankan.

Dua bank AS – Silicon Valley Bank dan Signature Bank – runtuh bulan ini, disebabkan kadar faedah yang lebih tinggi.

Pihak berkuasa di seluruh dunia berkata, mereka tidak fikir kegagalan itu mengancam kestabilan kewangan yang meluas dan perlu mengalih perhatian daripada usaha untuk mengawal inflasi.

Minggu lalu, Bank Pusat Eropah menaikkan kadar faedah utamanya sebanyak 0.5 mata peratusan.

Bank of England dijangka membuat keputusan kadar faedahnya sendiri pada hari Khamis, sehari selepas angka rasmi menunjukkan inflasi tiba-tiba meningkat pada Februari kepada 10.4%.

Pengerusi Rizab Persekutuan Jerome Powell berkata, Fed kekal fokus pada perjuangan inflasinya.

Beliau menyifatkan bank Silicon Valley sebagai “terpencil” dalam sistem kewangan yang kukuh.

Tetapi beliau mengakui kegawatan baru-baru ini akan menjejaskan pertumbuhan, dengan kesan penuh masih belum jelas. – Agensi