Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika mengadakan lawatan di Arab Saudi, foto Pejabat Perdana Menteri

SELEPAS pulang dari lawatan rasmi ke Arab Saudi dua hari lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim meneruskan misinya mengukuhkan hubungan dua hala Malaysia dengan Kemboja.

Anwar berada di negara yang sebelum ini pernah memakai nama Kampuchea itu hanya satu hari sahaja.

Menurut kenyataan dari Wisma Putra, lawatan sulung Anwar sebaik dilantik sebagai Perdana Menteri selepas penubuhan Kerajaan Perpaduan empat bulan lalu, adalah atas jemputan Perdana Menteri Kemboja, Hun Sen.

Nama penuh Perdana Menteri Kemboja ialah Samdech Akka Moha Sena Padei Techo Hun Sen, tetapi dipanggil Hun Sen sahaja untuk memudahkan urusan rasmi atau diplomatik dengan negara-negara luar.

Namun, begitu, sebagai antara 33 juta rakyat Malaysia, Bawah Kolong menaruh harapan agar lawatan Anwar ke Kemboja kali ini dapat menutup mulut pembangkang yang mempersendakan lawatan Anwar ke Arab Saudi sebelum ini.

Memang dasar pembangkang, mereka bukan melihat hal positif di sebalik lawatan pemimpin kerajaan, sebaliknya mencari dan menyelak hal-hal negatif yang berlaku.

Bagi mereka, itulah point penting untuk menjatuhkan maruah pemimpin negara. Sebolehnya, mereka mahu rakyat benci dan marah kepada Perdana Menteri. Mereka mahu tanam dalam minda rakyat bahawa Anwar gagal menjadi Perdana Menteri.

Seolah pada mereka, orang yang paling layak dan berjaya menjadi Perdana Menteri adalah pemimpin mereka, dan pemimpin itu pula kini sedang berdepan dengan tuduhan salahguna kuasa bagi projek yang kononnya untuk bumiputera, tetapi diberikan kepada bukan bumiputera.

Inilah pemimpin yang mereka sanjung dan puja. Lebih lagi, dengan sombong dan angkuhnya mereka mendakwa, bekas perdana menteri mereka menerima layanan istimewa daripada kerajaan Arab Saudi ketika melawat negara itu dahulu.

Mereka mendabik dada, bekas perdana menteri mereka dibawa masuk ke dalam Kaabah, sedangkan Anwar sekadar tawaf di luar Kaabah. Memalukan kata mereka.

Itulah layanan antara dua darjah yang cuba diungkit dan dibangkitkan oleh pembangkang. Tanpa mereka sedar, tindakan dan perbuatan itu sebenarnya telah memburuk-burukkan pemimpin Arab Saudi.

Mereka puji kerajaan Arab Saudi kerana memberi layanan istimewa kepada bekas perdana menteri mereka, tetapi pada masa sama, mereka menjadikan kerajaan Arab Saudi sebagai papan sasar untuk kecaman rakyat.

Wajarkah pembangkang buat demikian kepada kerajaan Arab Saudi? Nak perlekehkan perdana menteri sendiri, tetapi meletakkan Arab Saudi sebagai sebuah negara yang tidak baik pada kaca mata rakyat Malaysia.

Dalam lawatan mana-mana pemimpin ke luar negara, memang tidak dinafikan perlu menerima sambutan daripada pimpinan tertinggi negara berkenaan. Dalam kes, Anwar, Arab Saudi sudah memaklumkan Raja Salman dan Putera Mahkota sibuk dengan urusan lain yang telah diatur terlebih dahulu.

Namun, kedua pemimpin tertinggi Arab Saudi itu ada meminta Anwar supaya menyambung tempoh keberadaannya di situ untuk membolehkan mereka bersama dengan Perdana Menteri ke-10 itu.

Tetapi, kerana jadual padat Perdana Menteri dalam negara, yang sudah dari awal berjanji akan hadir ke majlis berbuka puasa dengan Yang di-Pertuan Agong, maka Anwar terpaksa menolak pelawaan itu.

Anwar pulang ke Malaysia mengikut jadual yang diatur. Sepanjang tiga hari itu, beliau bukan menunggu jemputan kerajaan Arab Saudi untuk masuk ke Kaabah, sebaliknya sebaik mungkin memenuhi setiap aturcara yang 99 peratus adalah berkaitan dengan dagangan dua hala.

Ini menunjukkan Anwar ke Arab Saudi bukan untuk mengumpul pahala untuk dirinya, tetapi mencari peluang ekonomi yang ada untuk mulut dan perut 33 juta rakyatnya.

Kepada pemimpin muda dari pembangkang, mana lebih penting, mencari pahala untuk diri sendiri atau menyelamatkan 33 juta rakyatnya? Kalau dihitung, Anwar mendapat lebih banyak pahala kerana rakyatnya.

Ini samalah seperti pahala solat bersendirian dengan pahala solat berjemaah. Allah mengurniakan jumlah atau ganjaran pahala yang berbeza.

Walhal pemimpin muda pembangkang ini dikelilingi rakan ulamak dari parti yang mendakwa memperjuangkan Islam, mustahil beliau tidak mendapat nasihat mengenai hukum ini.

Bawah Kolong untuk pertama kalinya bersetuju dengan kenyataan Ahli Parlimen Pasir Gudang, Hassan Abdul Karim dalam hal ini.

Beliau menyatakan, perbuatan melanggar protokol diplomatik oleh kerajaan dan keluarga raja Arab Saudi terhadap Anwar tidak wajar dijadikan bahan sindiran oleh parti politik pembangkang.

Malah, katanya, Anwar wajar dipertahankan kerana ia melibatkan maruah negara.

Memang betul dan tepat sekali pandangan YB Hassan ini. Kenapa kita perlu perlekehkan Perdana Menteri kita? Walaupun kita orang politik dan berperanan sebagai pembangkang, kita tidak boleh lupa yang kita adalah rakyat Malaysia.

Walau kita orang politik pembangkang sekali pun, Anwar adalah Perdana Menteri kita. Anwar bertanggungjawab meluluskan peruntukan kepada setiap wakil rakyat termasuk pembangkang.

Bawah Kolong sudah 59 tahun hidup dan lebih separuh dari usia dihabiskan dengan jiwa politik Malaysia. Hanya kebelakangan ini Bawah Kolong dapat rasakan jiwa politik Malaysia sudah jauh berbeza dengan jiwa politik sebelum ini.

Dahulu, ada tikanya pembangkang bersetuju dengan dasar kerajaan, tetapi hari ini, kerajaan buat baik pun pembangkang nampak negatif. Jadi, tidak mustahillah kalau Bawah Kolong katakan, politik sekarang macam politaik. – MalaysiaGazette