Ahmad Zahid dilepas tanpa dibebaskan oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 4 September lalu atas 47 pertuduhan pecah amanah, rasuah dan pengubahan wang haram. Foto MUHD NA’IM

SEMINGGU dua ini kecoh pasal keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur melepas tanpa membebaskan Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dari baki 47 pertuduhan rasuah yang dihadapinya.

Isu ini bising dari pimpinan pembangkang. Mereka tidak puas hati keputusan itu yang disifatkan sebagai tidak adil. Kalau boleh, mereka mahu mahkamah kenakan hukuman penjara ke atas Ahmad Zahid.

Itulah politik. Walaupun, mereka keputusan itu dibuat mengikut undang-undang, tetapi jika berdiam diri, maknanya sokongan rakyat ke atas mereka makin berkurangan.

Untuk tambah rencah supaya isu itu lebih panas dan Ahmad Zahid dilihat ‘jahat’, mereka hasut rakyat dengan bermacam-macam dakyah agar rakyat tidak menerima keputusan itu.

Mereka hanya berpuas hati apabila mahkamah memenjarakan Ahmad Zahid sebagaimana mahkamah mengenakan hukuman penjara 12 tahun ke atas Datuk Seri Najib Tun Razak.

Itu pun, masih ada yang ratib nama Najib, walaupun mantan Perdana Menteri yang juga mantan Presiden UMNO itu sudah setahun berada dalam bilik besi.

Itulah politik. Pada mereka, mahkamah hanya dilihat adil jika pemimpin mereka yang disabitkan dengan kes rasuah dilepas dan dibebaskan. Maka, bermacam-macamlah alasan diberikan.

Kononnya, mangsa pendakwaan terpilih. Kononnya, menjadi mangsa dendam pemimpin kerajaan dan macam-macam konon lagi, walaupun ada kes untuk didakwa. Mereka pandai dan bijak bermain persepsi.

Namun, bila pihak lawan dilepas dan dibebaskan atau dilepas tanpa dibebaskan, mereka bising. Mereka main persepsi melalui semua medium media semata-mata untuk memburuk-burukkan mahkamah dan mangsa.

Sebelum Bawah Kolong (BK) menulis lebih lanjut, suka BK nyatakan di sini, bahawa pemimpin pembangkang sebenarnya tahu apa yang berlaku ke atas Ahmad Zahid.

Maksud BK, mereka tahu Presiden UMNO itu tidak ada kes nak disabitkan, tetapi kalau tidak ‘dimatikan’ watak ini melalui mahkamah, mereka tahu, mereka tidak akan dapat beroleh kemenangan majoriti pada Pilihan Raya Umum (PRU).

Nak lawan secara fizikal dan mental untuk menang PRU sudah tentu tidak ada kemampuan. Maka, jalan terbaik ialah menggunakan orang yang dilantik menjaga puncak undang-undang agar mencipta apa saja kes untuk membuat pendakwaan.

Dengan cara itu saja mereka dapat melemahkan semangat dan mengurangkan sokongan parti lawan. Inilah taktik kotor yang digunakan sebagai strategi berkesan untuk menjatuhkan lawan dan menang secara tidak bermoral.

Soal moral tidak ada dalam kamus orang politik. Yang ada ialah kepentingan diri. Sebab itu, pada BK, politik hari ini bukan politik jujur, bukan juga politik bersih. Siapa yang juju rakan menjadi mangsa kepada yang berkepentingan.

Hanya sejauhmana mereka bijak mengatur dan mencatur politik, mereka boleh terlepas dari fitnah. Kalau sekadar ilmu politik hanya panjang sejengkal, BK awal-awal nasihatkan, lebih baik jadi orang biasa.

Politik hari ini tidak seperti politik dahulu. Politik hari ini masing-masing berebut nak jadi wakil rakyat. Selepas jadi wakil rakyat, berebut pula nak jadi kerajaan. Selepas jadi kerajaan, mereka mula gelap mata.

Akhirnya, berleluasalah gejala rasuah. Siapa yang mulakan jenayah ini kalau bukan orang politik, kemudian dilibatkan pegawai-pegawai tinggi kerajaan sebelum merebak ke peringkat bawah.

Maka, rasuah dijadikan syarat utama untuk memohon atau mendapatkan sesuatu projek atau untuk mendapatkan kelulusan atau apa saja urusan yang berkaitan dengan ‘cari makan’.

Mana-mana parti pun, kalau berjaya membentuk kerajaan, apa perkara pertama pimpinannya beritahu kepada rakyat? Nak hapuskan rasuah. Nak perangi rasuah. Betapa semangatnya usaha nak bersihkan negara dari korupsi.

Apabila sudah berada di Kabinet, apabila sudah berada di alam sebenar sebagai kerajaan atau pemerintah, baru mereka sedar, usaha nak perangi dan banteras rasuah tidak semudah sebut A B C.

Akhirnya, tidak ada pelaksanaan, tidak ada usaha ke arah yang dilaung-laungkan ketika berada di luar Putrajaya sebelum ini. Rasuah tetap berlaku dan berleluasa.

Sesiapa pernah hadir ke mahkamah, boleh tahulah berapa banyak kes rasuah didakwa, dituduh dan dibicarakan setiap hari, setiap minggu, setiap bulan dan setiap tahun. Banyak tak terkira. BK tahu sebab BK selalu ke mahkamah.

Berbalik kepada kes lepas tanpa bebas Ahmad Zahid. BK percaya, setiap keputusan yang dibuat mahkamah melalui prosedur perundangan yang betul. Mahkamah tidak mungkin membuat keputusan sesuka hatinya tanpa merujuk hujah pendakwa dan peguam bela.

Kalau kita tahu dan menghayati prosedur ini, tidak mungkin kita akan mempertikaikan setiap keputusan hakim atau majistret. Tetapi, dalam politik, yang betul dikatakan salah. Yang salah dikatakan betul.

Kalau yang betul, mereka akan pusing dan twist supaya dilihat tidak betul. Begitu juga kalau yang salah, mereka pusing dan twist supaya nampak betul. Hanya mereka yang sudah belajar 30 peratus dunia politik tahu selok belok dan propaganda ini.

Itupun masih kena banyak belajar lagi. Sebabnya, dalam politik ini, yang mahir seratus peratus pun masih kena tipu sesama sendiri lagi.

Ilmu politik ni bukan sekadar mencakupi hal hakikat, syariah, tarikat dan maarifat saja, tipu daya, muslihat, putar belit semua kena campur sekali, barulah jadi politik! – MalaysiaGazette