Kementerian Pertahanan Jepun mendakwa jarak kedua-dua peluru berpandu yang dilancarkan oleh Korea Utara ialah 350 km.

TOKYO – Dua peluru berpandu balistik yang disyaki dilancarkan oleh Korea Utara pada pagi Isnin mendarat di luar zon ekonomi eksklusif Jepun, lapor media Jepun.

Kementerian Pertahanan Jepun berkata, peluru berpandu itu bergerak sejauh 350 kilometer (217 batu) dan mencapai ketinggian 50 kilometer (31 batu) sebelum jatuh ke dalam laut.

Agensi berita Korea Selatan, Yonhap yang memetik tentera Korea Selatan melaporkan Pyongyang telah menguji peluru berpandu balistik yang tidak ditentukan ke arah Laut Jepun pada hari Isnin.

Pengawal Pantai Jepun mengeluarkan dua amaran pada hari Isnin, mencadangkan bahawa dua pelancaran dilakukan oleh Pyongyang.

Amaran pertama dikeluarkan pada 7.50 waktu tempatan (22:50 GMT pada hari Ahad) dan 10 minit kemudian, amaran kedua dikeluarkan, lapor Sputnik.

Kyodo yang memetik sumber melaporkan, peluru berpandu pertama mendarat di luar zon ekonomi eksklusif Jepun.

NHK turut memetik sumber kerajaan menyatakan peluru berpandu kedua juga mendarat di luar zon eksklusif.

Minggu lalu, Korea Utara menguji peluru berpandu balistik yang turut mendarat di luar zon ekonomi eksklusif Jepun.

Pemimpin Korea Utara Kim Jong-un berkata, ujian itu adalah sebahagian daripada latihan ketenteraan yang direka untuk menguji keupayaan negara itu untuk bertindak balas terhadap serangan nuklear dengan senjata nuklearnya sendiri.

Jong-un “menekankan keperluan untuk membiarkan kakitangan perkhidmatan membiasakan diri dengan sebarang keadaan yang tidak dijangka dan menjadikan mereka lebih bersedia dalam postur aktif untuk membuat serangan balas nuklear segera dan hebat pada bila-bila masa,” kata media negara Korea Utara pada masa itu.

Korea Selatan dan Amerika Syarikat mengadakan latihan ketenteraan bersama di rantau itu awal bulan ini dalam operasi yang dinamakan “Freedom Shield 23”.

Korea Utara menggelar latihan itu sebagai persiapan untuk “perang pencerobohan” oleh Amerika Syarikat dan Korea Selatan. – Agensi