Gabenor Bank Negara, Datuk Nor Shamsiah Yunus bercakap pada sidang media mengenai Prestasi Ekonomi Suku Keempat tahun 2019 di Bank Negara Malaysia, Kuala Lumpur. foto AFFAN FAUZI, 12 FEBRUARI 2020

KUALA LUMPUR- Bank Negara Malaysia (BNM) akan terus memastikan sektor kewangan kekal menjadi sumber kekuatan ekonomi Malaysia.

Gabenor BNM, Tan Sri Nor Shamsiah Yunus berkata, biarpun berdepan dengan persekitaran sangat mencabar, sistem perbankan terus disokong oleh tahap permodalan yang kukuh.

Katanya, penampan modal dan penampan mudah tunai yang teguh telah membolehkan bank-bank meneruskan pemberian pinjaman ekonomi dan pada masa yang sama menawarkan bantuan kepada peminjam yang masih menghadapi kesukaran.

Penampan itu penting untuk memelihara daya tahan bank-bank serta keyakinan orang ramai dan pelabur termasuk dalam episod terkini tekanan perbankan yang dialami di sesetengah ekonomi maju.

Menurut Nor Shamsiah, Malaysia memulakan 2022 dengan jangkaan ekonomi global akan pulih seiring dengan berlalunya pandemik Covid-19.

Namun konflik di Ukraine dan kesan rintangan ekonomi global menjadi cabaran baharu untuk mengekalkan pemulihan ekonomi terutamanya dari segi inflasi yang menjadi kebimbangan utama penggubal-penggubal dasar di seluruh dunia.

Katanya, BNM menjangkakan persekitaran masa hadapan akan terus mencabar terutama daripada risiko daripada konflik geopolitik yang semakin meningkat, tekanan harga tinggi dan keadaan kewangan yang lebih ketat.

“Sebagai penasihat ekonomi kerajaan, BNM akan terus memberikan nasihat mengenai pembaharuan dasar ekonomi penting negara.

“Selain itu, BNM terus mengekalkan tumpuan yang jitu terhadap langkah-langkah berjangka lebih panjang untuk terus membangunkan sektor kewangan,” katanya dalam prakata Laporan BNM 2022 yang diterbitkan hari ini.

Untuk 2023, Nor Shamsiah berkata, BNM akan terus memainkan peranannya dengan mengekalkan fokus jitu terhadap pelaksanaan mandat dengan standard profesionalisme dan integrity yang tinggi. -MalaysiaGazette