Suasana di hadapan bangunan Hosptial Kuala Lumpur berikutan protes doktor kontrak di Hosptial Kuala Lumpur. Foto MUHD NA’IM, 03 APRIL 2023.

KUALA LUMPUR – Persatuan Perubatan Malaysia (MMA) mendapati tiada sebarang mogok doktor kontrak berlaku di kemudahan penjagaan kesihatan awam di seluruh negara  hari ini seperti yang ditularkan sejak beberapa hari lalu.

Justeru, Presiden MMA, Dr. Muruga Raj Rajathurai menegaskan isu ketakutan orang ramai berikutan berlaku mogok tetap perlu ditangani dengan kadar segera.

“MMA sudah menerima panggilan daripada orang ramai yang bertanya sama ada kemudahan penjagaan kesihatan awam beroperasi seperti biasa hari ini dan kami memberi jaminan kepada mereka bahawa ia memang beroperasi.

“Namun kami sangat berharap agar Kementerian Kesihatan (KKM) melalui mesej yang lebih kerap diuar-uarkan menerusi kenyataan akhbar dan kemas kini media sosial demi manfaat orang ramai khususnya pesakit yang berurusan di hospital.

“Ini akan meredakan ketakutan pesakit itu dan meyakinkan orang ramai bahawa semua perkhidmatan penjagaan kesihatan awam disediakan dan berjalan lancar tanpa sebarang gangguan,” katanya dalam kenyataan tengah hari tadi.

Tambah Dr. Muruga, mesej mengenai isu mogok doktor kontrak yang menimbulkan rasa panik dan ketakutan di media sosial perlu dibalas dengan mesej yang betul daripada pihak berkuasa.

Katanya, orang ramai dinasihati untuk mengesahkan maklumat diterima dan hanya mempercayai sumber yang boleh dipercayai dan boleh dipercayai untuk sebarang berita atau maklumat.

Semalam media melaporkan kumpulan doktor kontrak merancang untuk mengadakan mogok selama tiga hari bermula hari ini dengan tidak menghadirkan diri ke tempat kerja.

Jurucakap kumpulan itu Mogok Doktor Malaysia menerusi Instagram rasminya, mendakwa seramai 10,000 hingga 12,000 petugas kesihatan dijangka menyertainya.

Menurutnya, mereka tidak akan hadir bertugas selama tiga hari bermula hari ini, dengan mengambil cuti sakit atau cuti kecemasan.-MalaysiaGazette