Darya Trepova. foto Twitter

MOSCOW – Penyiasat Russia telah menahan seorang wanita dalam usaha memburu pembunuh blogger pro-perang, Vladlen Tatarsky dalam letupan di sebuah kafe St Petersburg, Ahad lalu.

Tayasky atau nama sebenarnya Maxim Fomin merupakan salah seorang penyokong paling lantang pencerobohan besar-besaran Rusia ke atas Ukraine, terbunuh ketika dia mengadakan acara pertemuan dengan penyokong dan peminatnya.

Jawatankuasa penyiasat negara Rusia berkata, pihaknya telah menahan seorang wanita berusia 26 tahun bernama Darya Trepova kerana disyaki terlibat dalam kematian Tatarsky.

Kementerian Kesihatan Rusia berkata, 32 orang cedera dalam serangan itu, dan 10 dalam keadaan serius.

Jawatankuasa penyiasatnya telah membuka kes jenayah kepada “pembunuhan dengan kaedah berbahaya secara terbuka”.

Laporan berita tempatan berkata, letupan berlaku selepas Tatarsky menerima ukiran patung yang mungkin dipenuhi dengan bahan letupan.

Penyiasat Rusia mendakwa mereka mempunyai bukti serangan itu dirancang oleh Ukraine.

Rakaman kamera litar tertutup menunjukkan seorang wanita berkot hitam panjang membawa kotak kadbod besar ke tempat kejadian.

Manakala satu lagi video menunjukkan Tatarsky membongkar hadiah di hadapan bilik yang penuh dengan orang, dengan latar belakang imej promosi bersaiz dinding wajahnya yang dikelilingi oleh lingkaran senapang serangan, bazooka dan senjata lain. .

Kementerian Dalam Negeri mengeluarkan video Trepova disoal siasat dalam tahanan.

Apabila ditanya sama ada dia faham mengapa dia ditahan, Trepova menjawab: “Saya akan mengatakan ia adalah untuk kehadiran saya di tempat kejadian pembunuhan Vladlen Tatarsky . . . Saya membawa patung itu ke sana yang kemudian meletup.”

Ditanya tentang siapa yang memberinya patung itu, dia bertanya sama ada dia boleh menjelaskan kemudian.

Trepova ditahan di sebuah apartmen milik rakan suaminya, lapor akhbar tempatan Fontanka, sambil menambah dia telah menempah penerbangan ke Uzbekistan.

Menurut data kumpulan hak asasi manusia OVD-Info, Trepova, bersama suaminya Dmitry Rylov, sebelum ini telah ditahan semasa perhimpunan protes anti-perang.

Kafe tempat letupan itu berlaku mempunyai hubungan dengan Yevgeny Prigozhin, ketua kumpulan upahan Wagner. Bar itu menganjurkan perbincangan kumpulan pada hujung minggu yang dipanggil “Cyber Front Z” — Z sebagai simbol mereka yang menyokong pencerobohan Rusia ke atas Ukraine.

Tatarsky, yang mempunyai lebih daripada setengah juta pengikut di saluran Telegramnya, adalah salah seorang “koresponden tentera” pro-Kremlin yang paling terkenal dan berasal dari Makiivka di wilayah Donetsk di timur Ukraine.

Dia telah berjuang di pihak yang mengisytiharkan diri Republik Rakyat Donetsk serta untuk unit Republik Rakyat Luhansk.

Tahun lalu, popularitinya melonjak selepas videonya dari majlis di Kremlin meraikan rampasan wilayah yang diduduki Ukraine menjadi tular. – Agensi