Mohd Hairi Md Shah

JOHOR BAHRU – Pergerakan Pemuda UMNO mengutuk serangan polis rejim zionis ke atas umat Islam yang sedang beribadah di Masjid al-Aqsa, Baitul Maqdis, Palestin pada awal pagi semalam.

Naib Ketuanya, Mohd Hairi Mad Shah menggesa dunia khususnya negara Islam mengutuk serangan itu dan bukan hanya berdiam diri.

“Justeru, Pergerakan Pemuda UMNO mendesak agar serangan kepada rakyat Palestin dan pencabulan hak asasi manusia yang dilakukan oleh rejim zionis Israel ke atas Masjid al-Aqsa pada bulan Ramadhan ini harus dihentikan serta merta.

“Ayuh, seluruh rakyat Malaysia kita nyatakan solidariti mengutuk serangan rejim Zionis Israel dan terus berdiri teguh bersama-sama dengan saudara-saudara kita di Palestin,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Media antarabangsa melaporkan, serangan terbaharu rejim Zionis Israel di Masjid Al-Aqsa semalam menyebabkan sekurang-kurangnya 12 rakyat Palestin cedera manakala lebih 400 orang ditahan.

Menurut saksi, polis rejim Zionis menggunakan kekerasan melampau termasuk bom tangan pegun dan gas pemedih mata serta memukul rakyat Palestin yang sedang beribadah dengan baton dan rifel.

Menurut Mohd Hairi, dasar undang-undang kemanusian dunia menetapkan serangan tidak boleh dilakukan ke atas rumah ibadah, penduduk awam yang terdiri daripada wanita dan kanak-kanak serta pusat yang menjadi tempat di mana kakitangan perubatan merawat mangsa yang tercedera.

“Bagaimanapun, prinsip asas ini tidak diendahkan rejim Zionis yang terus melakukan pencerobohan dan serangan setiap kali bulan Ramadan yang boleh disifatkan sebagai perbuatan keji, amat zalim serta tidak berperikemanusiaan,” ujarnya. -MalaysiaGazette