Shahrir Abdul Samad

KUALA LUMPUR – Pihak yang menyerang Menteri Undang-Undang Datuk Seri Azalina Othman Said dan Suruhanjaya Pengecahan Rasuah Malaysia (SPRM) dinasihatkan memberi fokus terhadap isu yang ditemui dalam siasatan terhadap Hakim Datuk Mohd Nazlan Mohd Ghazali.

Bekas Ahli Parlimen selama enam penggal Tan Sri Shahrir Abdul Samad berkata, pihak yang menyerang Azalina dan SPRM kelihatan seolah-olah hilang punca dan tidak memberikan tumpuan terhadap masalah sebenar.

“Sumber RM42 juta adalah daripada pinjaman RM170 juta yang dibuat oleh syarikat Putrajaya Perdana Berhad dan Permai Binaraya Berhad daripada Maybank semasa Nazlan menjadi Setiausaha Syarikat dan Peguam Agung Maybank – bukan daripada KWAP seperti yang dinyatakan dalam penghakiman Nazlan.

“SRC itu dibentuk berdasarkan cadangan dan cadangan daripada Maybank kepada 1MDB dan Maybank telah dibayar untuk menubuhkan SRC termasuk menetapkan strategi perniagaan, polisi dan prosedur serta model perniagaannya – bukan ditubuhkan oleh Najib Razak untuk memudahkan beliau mengambil wang seperti yang dinyatakan dalam penghakiman Nazlan.

“Bahawa tiga lagi hakim telah didekati dan enggan mengambil alih kes SRC daripada Hakim Datuk Mohd Sofian Abd Razak sebelum Hakim Nazlan bersetuju untuk mengambil alih walaupun Nazlan mempunyai pengalaman sifar mahkamah jenayah ketika itu,” tegas Shahrir.

Beliau menjawab tuduhan Ahli Parlimen Selayang William Leong dan bekas presiden Majlis Peguam bahawa pendedahan Azalina menghina mahkamah.

Kumpulan itu turut mendakwa SPRM tidak mempunyai bidang kuasa untuk menyiasat dan menentukan kesalahan seseorang hakim.

Shahrir yang pernah berkhidmat sebagai menteri dan timbalan menteri selama 29 tahun berkata, pendedahan bahawa tiga hakim telah didekati dan enggan mengambil alih kes SRC sebelum Mohd. Nazlan dilantik amat membimbangkan.

“Hakim sepatutnya ditugaskan secara rawak melalui sistem komputer dan jika dia merasakan dia tidak sesuai, mereka perlu menawarkan diri untuk menarik diri di mahkamah terbuka.

“Kita juga harus diingatkan bahawa hakim yang paling kurang berpengalaman mungkin dengan pengalaman kes jenayah sifar telah dipindahkan dari mahkamah komersial untuk mengambil alih kes jenayah berprofil tertinggi di negara ini bagi menggantikan hakim yang lebih berpengalaman selepas prosiding mahkamah bermula.

“Oleh itu, jika terbukti benar bahawa tiga hakim telah didekati dan ditolak secara tertutup sebelum Nazlan bersetuju maka ini akan menimbulkan dakwaan forum shopping di mana hakim dipilih khas untuk mengambil alih kes bagi memastikan keputusan yang diinginkan,” kata beliau.

Tambahan menurut Shahrir, perpindahan hakim kes melibatkan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak turut menyaksikan peletakan jawatan Tun Raus Sharif sebagai Ketua Hakim Negara beberapa bulan selepas Tun Dr. Mahathir Mohamad mengambil alih pentadbiran.

Jelas beliau, panel khas kerajaan menyiasat buku bekas Peguam Negara, Tan Sri Tommy Thomas juga telah mendapati bahawa kerajaan pimpinan Mahathir mungkin telah melanggar Akta Pelantikan Kehakiman (JAC) 2009.

Ini apabila Tommy melantik hakim tertinggi pada tahun 2018 dan 2019 apabila setiap calon yang disyorkan daripada JAC  langsung diabaikan.

“Sebagai contoh, Ketua Hakim Negara Tun Tengku Maimun pada mulanya tidak disyorkan oleh JAC untuk menjadi Ketua Hakim Negara. Bagaimanapun, Mahathir masih memilih beliau sebagai Ketua Hakim Negara pada Mei 2019 walaupun beliau baru dinaikkan sebagai Hakim Persekutuan 5 bulan lebih awal pada November 2018.

“Contoh lain ialah pelantikan Zaharah Ibrahim sebagai Hakim Besar Malaya pada Julai 2018. Pada masa itu, JAC tidak mengesyorkan sesiapa pun kerana jawatan itu tidak kosong sejak penyandang itu dilantik hampir setahun lalu.

“Walaupun Zaharah hanya mempunyai 9 bulan lagi sebelum bersara wajib, Mahathir tetap memilihnya sebagai Hakim Besar Malaya – menentang sepenuhnya akta JAC 2009 dan cadangan JAC,” kata Shahrir.

Beliau berkata, selepas mengangkat sumpah antara tindakan pertama Zaharah ialah membuat pertukaran kontroversi hakim kes SRC Najib Razak yang menyebabkan Nazlan mengambil alih kes tersebut.

“Pastinya, ini adalah dakwaan yang lebih mendesak dan lebih serius yang lebih wajar mendapat perhatian Ahli Parlimen William Leong serta bekas Presiden Peguam kerana integriti dan kredibiliti sistem kehakiman kita terancam.

“Oleh itu, mereka harus fokus kepada kebimbangan ini daripada cuba melemparkan tuduhan palsu kepada YB Azalina atau cuba menyalahkan SPRM,” kata Shahrir. – MalaysiaGazette

3 Komen

  1. Shahrir Samad yang “melampau” bijak ni perlu berada didalam Kementerian Undang-undang.
    Harap pengampu MKT Welanon buat usul kepada Anwar Ibrahim supaya menasihati YDPA lantik dia ditempat sesuai…
    tapi jangan bagi dia Kementerian yang boleh Silang PMX sebelum subuh…. nanya tak habis hadap sahor

    • Hebat hang.. semua benda dlm ni hang nk ulas.. sepatutnya hang selayaknyer dilantik sebagai punahsehat tersohor dlm parti abah hang

Comments are closed.