Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah bersama Permasuri Agong, Permaisuri Agong, Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah ketika menyantuni penerima rumah asnaf MUIP kepada penerima hari ini

KUANTAN – Kemesraan Permasuri Agong, Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah sememangnya disenangi rakyat jelata.

Seri Paduka terkenal dengan sikap rendah hati dan berjiwa rakyat sehingga figura diraja itu menjadi bualan terutama ketika mengiringi Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah.

Hari ini mereka berkenan mencemar duli mengurniakan rumah asnaf Majlis Ugama Adat Resam Melayu Pahang (MUIP) di Kampung Aur Ledang, di Beserah.

Sikapnya yang ramah, gemar bergurau, bersahaja dan mengaku sekampung bersama rakyat di Beserah membuat penduduk rasa terhibur.

“Assalamualaikum semua, kita sekampungkan? Rumah saya kat belah sana, Balok, dekat sana je,” sambil menunjukkan arah Balok.

Bagi penduduk, Nazari Embong, 60, menganggap mereka berjiwa rakyat dan menganggap budi perkerti kedua-dua baginda rendah hati sejak dari muda.

Nazari Embong

“Tuanku mesra rakyat, dari dulu zaman almarhum Sultan Ahmad Shah lagi kedua-dua pasangan diraja ini tidak sombong. Walaupun dah jadi Agong dan Pemaisuri tetap sama dengan rakyat. Suka bila baginda ingat kampung dekat sini,” katanya berseloroh.

Manakala Bahariah Che Muda, 70, pula berkata, sifat peramah, pandai memasak dan sopan ketika menyantuni rakyat membuat rakyat berasa bertuah memiliki mereka.

“Baginda mesra rakyat, tak kira darjat dia. Pastu tadi Permasuri nyanyi lagu Masihkah Kau Ingat sama-sama Kopratasa tadi, baginda kata kita ini sekampung.

Bahariah Che Muda

“Baginda tidak tidak memilih kasta, macam baginda kan kerabat, kami ini rakyat tapi baginda memang tidak memilih sesiapa dan bergaul dengan semua.

Sementara itu, Srigunum Abdul Rahman, 62, berkata beruntung dapat sekampung bersama golongan raja yang tidak pernah sombong dengan rakyat.

Srigunum Abdul Rahman

“Siapa tak seronok raja mengaku sekampung dengan rakyat, mestilah seronok dan rasa bertuah,” katanya. – MalaysiaGazette