KUALA LUMPUR – Airasia SuperApp menegaskan tiket penerbangan Malaysia Airlines yang dipaparkan di Airasia SuperApp diambil daripada inventori yang dibekalkan oleh pengagregat rakan kongsi yang sedia ada.

Dalam kenyataannya di sini. AirAsia SuperApp yang juga sayap perniagaan Capital A Berhad berkata, maklumat tambang penerbangan dan kelas tambang (ekonomi atau perniagaan) dibekalkan terus oleh pengagregat rakan kongsi kami tanpa sebarang campur tangan daripada airasia SuperApp.

Malah, katanya, maklumat tambang yang sama turut dipaparkan dalam platform ejen pelancongan dalam talian (OTA) yang lain.

“Kami ingin menjelaskan bahawa tindakan undang-undang yang diambil oleh Malaysia Airlines terhadap kami adalah berdasarkan dakwaan potensi pelanggaran tanda dagangan dan hilang, dan tidak berkaitan dengan pembekalan inventori.

“Kami terus menyeru MAS dan syarikat penerbangan lain untuk bekerjasama secara langsung dengan airasia SuperApp untuk mencapai kecekapan dan prestasi yang lebih baik, dan dengan senang hati akan menggerakkan perbualan kami ke hadapan untuk bekerjasama untuk menawarkan nilai terbaik kepada rakyat Malaysia apabila ia datang untuk mengembara, dan menang bersama,” katanya.

Artikel berkaitan: Anthony pelawa Ka Siong hantar penumpang balik Tawau

Harga tiket penerbangan RM3,138 ke Tawau bukan kelas ekonomi – Anthony

Sekarang bukan waktu pandemik tapi tambang ke Tawau RM3,138?

Ka Siong tunjuk bukti tiket penerbangan kelas ekonomi RM3,138

Kenyataan itu dikeluarkan selepas Malaysian Aviation Group (MAG) memaklumkan injunksi telah difailkan untuk menghentikan AirAsia daripada menjual tiket Malaysia Airlines.

Semalam, MAG berkata, injunksi itu telah difailkan berikutan ia tidak dapat mencapai persetujuan komersial sebelum ini, dan AirAsia terus menjual inventorinya sedangkan injunksi telah difailkan pada 2022 dan perbicaraan dijadualkan pada Ogos tahun ini.

Menteri Pengangkutan, Anthony Loke memaklumkan perkara itu semalam susulan percanggahan tiket penerbangan dan harga penerbangan dari Kuala Lumpur ke Tawau baru-baru ini.

“Saya dimaklumkan bahawa Malaysia Airlines tidak pernah membenarkan (Aplikasi Super airasia) untuk menjual tiket mereka bagi pihak mereka. Sebab itu kami meminta untuk menyemak pelbagai sumber atau aplikasi (rasmi) Malaysia Airlines. Ini adalah pertikaian antara kedua-dua syarikat,” katanya.

Pemangku Ketua Pegawai Eksekutif airasia SuperApp, Mohamad Hafidz Mohd Fadzil berkata, platform OTA airasia Super App memegang Lesen Ejen Pelancongan, dan juga merupakan ejen bertauliah  Persatuan Pengangkutan Udara Antarabangsa (IATA) yang diberi kuasa untuk menjual penerbangan daripada mana-mana syarikat penerbangan di aplikasi dan laman webnya.

Sebagai OTA bertauliah, katanya. inventori penerbangan airasia SuperApp datang daripada pengagregat rakan kongsi yang mantap serta rakan kongsi syarikat penerbangan langsung, seperti mana yang dipraktikkan dalam industri OTA yang seadanya.

“Penerbangan syarikat penerbangan lain menyumbang peratusan kecil hasil platform kami dan sehingga kini, kami telah menjual 1.72 juta tempat duduk daripada lebih 700 syarikat penerbangan yang tersedia di saluran kami.

“Seperti mana-mana OTA bertauliah di pasaran, kami akan terus menjual penerbangan daripada mana-mana syarikat penerbangan, termasuk yang kami tidak mempunyai hubungan langsung melalui pengagregat dan penyatuan rakan kongsi kami yang ditubuhkan,” tambahnya.

Jelasnya, Airasia SuperApp yang telah menjadi platform pelancongan yang paling pesat berkembang di Asean juga merupakan superapp pengembaraan pertama di Malaysia yang mempunyai kepentingan untuk mempromosikan pelancongan dan membawa pelancong ke rantau ini, selain menyumbang secara signifikan kepada pemulihan industri pelancongan dan pelancongan di Malaysia dan rantau ini, terutamanya pasca Covid-19. – MalaysiaGazette