Asap tebal di luar perkarangan Kedutaan Amerika Syarikat di Khartoum. foto Twitter

KHARTOUM – Beberapa negara telah memindahkan diplomat dan rakyatnya dari ibu negara Sudan ketika pertempuran sengit terus berleluasa di sini.

Amerika Syarikat (AS) dan United Kingdom mengumumkan pada hari Ahad bahawa mereka telah menerbangkan diplomat keluar dari negara itu.

Perancis, Jerman, Itali dan Sepanyol adalah antara negara lain yang turut melakukan pemindahan yang bermula pada Ahad.

Perebutan kuasa ganas antara tentera biasa dan pasukan separa tentera terus menyebabkan keganasan di seluruh negara.

Pihak berkuasa AS berkata, mereka telah membawa keluar kurang daripada 100 orang dengan tiga helikopter Chinook pada pagi Ahad dalam operasi “pantas dan bersih”.

Kedutaan AS di Khartoum kini ditutup dan menerusi Twitte, negara itu menyatakan keadaan tidak cukup selamat untuk memindahkan warga negaranya.

Kerajaan UK berjaya membawa diplomat Britain dan keluarga mereka keluar dari negara itu dalam situasi apa yang disifatkan sebagai operasi “kompleks dan pantas”.

Menteri Luar James Cleverly berkata, pilihan untuk memindahkan warga Britain yang tinggal di Sudan adalah “sangat terhad”.

Beberapa negara lain sedang menjalankan operasi pemindahan pada hari Ahad:

Negara lain turutberjaya memindahkan penduduk pada hari Sabtu.

Lebih 150 orang, kebanyakannya warga negara Teluk, serta Mesir, Pakistan dan Kanada dipindahkan melalui laut ke pelabuhan Arab Saudi di Jeddah.

Terdapat panggilan terdesak untuk mendapatkan bantuan daripada ramai pelajar asing – dari Afrika, Asia dan Timur Tengah – yang juga terperangkap di Khartoum, sebuah bandar dengan kira-kira enam juta penduduk.

Sementara itu, terdapat laporan bahawa sambungan internet hampir runtuh sepenuhnya di Sudan, yang secara serius boleh menghalang penyelarasan bantuan bagi mereka yang terperangkap di Khartoum dan bandar-bandar lain.

Perebutan kuasa telah menyaksikan pengeboman hebat di ibu kota, dengan ratusan terbunuh dan ribuan lagi cedera.

Tembakan dan pengeboman yang hampir berterusan di Khartoum dan tempat lain telah memutuskan bekalan elektrik dan akses selamat kepada makanan dan air untuk kebanyakan penduduk.

Beberapa gencatan senjata yang nampaknya telah dipersetujui oleh kedua-dua pihak tidak diendahkan, termasuk tiga hari pada Aidilfitri, yang bermula pada hari Jumaat.

Pada hari Ahad, AS mengumumkan pasukan tindak balas bencana akan dihantar ke kawasan itu untuk “menyelaraskan tindak balas kemanusiaan bagi mereka yang memerlukan di dalam dan di luar Sudan.”

Samantha Power dari Agensi Pembangunan Antarabangsa AS (USAID) berkata, pasukan itu akan bekerja di luar Kenya pada mulanya, dan mengutamakan mendapatkan “bantuan kemanusiaan yang menyelamatkan nyawa kepada mereka yang paling memerlukannya.”

Pertubuhan Kesihatan Sedunia berkata, pertempuran itu telah membunuh lebih 400 orang dan mencederakan ribuan lagi.

Tetapi angka kematian dipercayai lebih tinggi kerana orang ramai bergelut untuk mendapatkan penjagaan kesihatan, kerana kebanyakan hospital di bandar itu terpaksa ditutup akibat pertempuran itu. – Agensi