Sebahagian jemaah bakal berlepas ke Tanah Suci Mekah bagi menunaikan Ibadah Haji selepas tertangguh dua tahun akibat pandemik Covid-19 yang melanda dunia ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).Foto HAZROL ZAINAL, 05 JULAI 2022.

RIYADH – Kementerian Haji dan Umrah akan hanya mengeluarkan permit kepada jemaah haji domestik yang berjaya melengkapkan semua vaksin yang diperlukan.

Vaksinasi adalah syarat wajib untuk melaksanakan ibadah haji tahun ini.

Kementerian itu telah menyatakan sebelum ini bahawa tarikh terakhir jemaah haji mengambil vaksin yang diperlukan ialah 10 hari sebelum bermulanya ibadah haji.

Menurutnya, permit haji akan dikeluarkan pada Jumaat kepada jemaah haji domestik yang sudah menyelesaikan pembayaran yuran pakej yang telah ditempah dengan syarikat penyedia perkhidmatan haji.

Kementerian itu berkata, pendaftaran permit haji akan dibuka sehingga 7 Dhu Al-Hijjah, bersamaan 25 Jun, jika tempat duduk tersedia dalam pakej yang diperuntukkan untuk jemaah haji domestik.

Kekosongan mungkin timbul kerana kegagalan dalam menyelesaikan pembayaran pada tarikh yang ditetapkan atau akibat pembatalan tempahan oleh warganegara dan penduduk.

Kementerian itu berkata, sekiranya terdapat tempat kosong, ia akan ditawarkan untuk tempahan melalui laman webnya atau melalui aplikasi Nusuk. – Agensi