Kwasa Damansara
Menara KWSP di Kwasa Damansara, Selangor. Foto MOHD ADZLAN, 08 MEI 2023.

KUALA LUMPUR – Kwasa Damansara yang menempatkan Menara Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) adalah contoh terbaik bagaimana bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengutamakan rakyat dan menolak kronisme.

Sehubungan itu, penganalisis politik, Lim Sian See hairan mengapa projek tersebut dikecam dan dituduh korup oleh Pakatan Harapan (PH) dahulu.

Menurut beliau, Lembaga Getah Malaysia (LGM) telah menjual tanah seluas 2,800 ekar di Sungai Buloh kepada Kementerian Kewangan pada harga RM1.5 bilion pada 2010 yang kemudiannya menjual terus kepada KWSP dua tahun kemudian pada harga RM2.28 bilion.

“PH telah mengkritik penjualan ini kepada KWSP sebagai ‘sangat jauh di bawah nilai pasaran’ dan dilakukan tanpa sebarang tender terbuka.

“Sebidang tanah strategik seluas 2,800 ekar ini sangat dicari oleh pemaju swasta ketika itu dan ramai yang telah melobi agar kerajaan menjual kepada mereka,” katanya dalam hantaran Facebook hari ini.

Sian See menambah, hari ini, nilai pembangunan kasar (GDV) projek di atas tanah itu, sejak dinamakan semula sebagai Kwasa Damansara, seperti yang dilaporkan The Edge adalah antara RM50 bilion hingga RM60 bilion.

Belau memberitahu, ia bermakna kos tanah sebanyak RM2.28 bilion hanyalah 3.8 peratus hingga 4.6 peratus daripada GDV apabila projek hartanah biasa akan mempunyai kos tanah kira-kira 15 peratus hingga 25 peratus daripada GDV.

“Najib juga kemudiannya meningkatkan nilai Kwasa Damansara dengan membina dua laluan transit aliran massa (MRT) yang melaluinya.

“KWSP kini mengaut keuntungan yang besar daripada tanah ini,” jelasnya.

Sian See berkata, jika Najib tidak berpegang pada prinsip ‘kroni saya adalah rakyat’, tanah tersebut dan peluang untuk mengaut keuntungan berpuluh bilion ringgit sudah lama pergi kepada kroni pemaju yang kemudiannya boleh melibatkan keluarga dan rakan Najib untuk mengambil bahagian dalam projek ala Mahathir.

Sebaliknya, kata beliau, ia pergi kepada KWSP untuk membangunkan Kwasa Damansara dan para pencarum mendapat manfaat.

“Projek Battersea yang berjaya secara besar-besaran yang telah menjadi ikon di United Kingdom (UK) juga,” katanya.

Sian See berkata, falsafah Najib untuk memanfaatkan kuasa dahulu adalah antara sebab mengapa dividen tahunan KWSP sangat tinggi ketika itu.

“Jumlah aset KWSP meningkat hampir tiga kali ganda daripada RM300 bilion kepada RM840 bilion dalam tempoh sembilan tahun di bawah Najib,” jelasnya. – MalaysiaGazette