Sumber: The Nation

BANGKOK – Parti pembangkang Thailand dijangka memenangi majoriti kerusi Dewan Rakyat, menurut keputusan tidak rasmi yang dikeluarkan oleh badan pilihan raya itu.

Menurut keputusan pengiraan undi hampir 99 peratus yang dikemas kini oleh Suruhanjaya Pilihan Raya awal Isnin, dua parti pembangkang utama, Parti Move Forward dan Parti Pheu Thai, masing-masing dijangka menawan 113 dan 111 kerusi daripada 400 kerusi kawasan di Dewan Rakyat.

Parti Move Forward, dengan sokongan meluas dalam kalangan pengundi muda, juga mendapat tempat pertama dalam tinjauan berasingan untuk menentukan 100 kerusi senarai parti di Dewan Rakyat dengan lebih 14 juta undi mendahului 10 juta undi Pheu Thai.

Suruhanjaya Pilihan Raya masih belum mengumumkan peruntukan awal 100 kerusi senarai parti, tetapi media tempatan mengira kedua-dua parti pembangkang itu memperoleh majoriti mudah.

Lebih 52 juta rakyat Thailand layak mengundi dalam pilihan raya itu.

Di bawah sistem dua undi dengan satu undi untuk 400 ahli parlimen (MP) kawasan dan satu lagi untuk parti pilihan mereka yang bersaing untuk 100 ahli Parlimen senarai parti, pengundi akan memilih seramai 500 ahli Dewan Rakyat.

Parti Carta Ruam Thai Sang pimpinan Perdana Menteri Prayut Chan-o-cha (Parti Bangsa Thai Bersatu) dijangka mengambil 23 kerusi kawasan tetapi menduduki tempat ketiga dalam pemilihan senarai parti dengan kira-kira 4.6 juta undi.

Keputusan rasmi pilihan raya sedang menunggu pengesahan Suruhanjaya Pilihan Raya, yang dijangka akan tamat tempoh dalam tempoh 60 hari.

Sementara itu, parti politik dijangka memulakan rundingan untuk membentuk gabungan kerana perdana menteri baharu perlu memperoleh majoriti mudah daripada 500 Ahli Parlimen serta 250 senator mengikut perlembagaan 2017. – Agensi