Bursa Malaysia dibuka rendah pagi ini berikutan pasaran menerima berita mengenai prospek penurunan Petronas, selain aktiviti pengambilan untung menjelang hujung minggu.
Gambar hiasan

KUALA LUMPUR – Untuk minggu keempat berturut-turut, pelabur asing kekal sebagai penjual bersih di Bursa Malaysia dengan jumlah aliran keluar asing bersih sebanyak RM46.4 juta.

Minggu bermula dengan positif dengan aliran masuk asing bersih sebanyak RM9.5 juta pada hari Isnin dan RM81.8 juta pada hari Selasa.

MIDF Research berkata, pelabur asing memulakan jualan bersih dari Rabu hingga Jumaat dengan aliran keluar berjumlah RM137.6 juta.

Menurutnya, dana asing telah menjadi penjual bersih ekuiti Malaysia selama 13 daripada 19 minggu tahun ini dengan aliran keluar berjumlah RM2.18 bilion.

Tiga sektor teratas yang menyaksikan aliran masuk asing bersih ialah telekomunikasi & media (RM62.9 juta), utiliti (RM26.4 juta) dan perladangan (RM12.1 juta), manakala tiga sektor teratas yang menyaksikan aliran keluar bersih asing ialah perkhidmatan kewangan (RM84.5 juta). ), produk & perkhidmatan perindustrian (RM32.6 juta) dan pembinaan (RM17.6 juta).

Pelabur institusi tempatan kekal sebagai pembeli bersih untuk minggu ketiga berturut-turut dengan nilai RM49.9 juta minggu lepas.

Setiap hari dagangan adalah hari belian bersih oleh pelabur institusi kecuali hari Selasa, yang menyaksikan aliran keluar RM63.9 juta.

Menurut MIDF Research, hari Jumaat menyaksikan aliran masuk sebanyak pada RM72.3 juta apabila Bank Negara Malaysia (BNM) mengumumkan pengembangan domestik yang lebih baik daripada jangkaan iaitu 5.6 peratus pada suku pertama.

Pelabur institusi tempatan telah menjadi pembeli bersih selama 14 daripada 19 minggu tahun ini dengan aliran masuk berjumlah RM2.09 bilion.

Manakala pelabur runcit tempatan kekal sebagai penjual bersih untuk minggu kedua berturut-turut sebanyak RM3.6 juta.

Setiap hari dagangan adalah hari jualan bersih kecuali hari Rabu (RM15.3 juta) dan Khamis (RM25.4 juta).

Pelabur runcit menjadi pembeli bersih ekuiti domestik selama sembilan daripada 19 minggu tahun ini dengan jumlah aliran masuk RM93.4 juta.

• Dari segi penyertaan, terdapat peningkatan dalam purata volum dagangan harian (ADTV) dalam kalangan peruncit tempatan sebanyak +5.3%, institusi tempatan sebanyak +16.2% dan pelabur asing sebanyak +30.6%. – MalaysiaGazette