Mohd Khalid Harun

KUALA LUMPUR – Persatuan Agensi Pelancongan Malaysia (MATA) akan mengadakan misi dagang ke China bagi menarik jemaah umrah dan haji di negara itu transit ke Malaysia sebelum berlepas ke Arab Saudi.

Presidan MATA, Datuk Dr. Mohd. Khalid Harun berkata, pihaknya akan berangkat ke China dalam masa terdekat bersama beberapa pemain industri haji dan umrah tempatan bagi mengadakan hubungan perniagaan pelancongan di antara dua negara.

“Negara China mempunyai penduduk yang beragama Islam lebih dari 25 juta. Kebanyakan mereka menetap di beberapa wilayah di China seperti di Xinjiang dan juga Beijing.

“Dengan jumlah yang amat besar ianya akan memberi peluang kepada Malaysia untuk menarik jemaah-jemaah atau pelancong Islam dari China bagi melawat Malaysia atau transit sebelum meneruskan perjalanan mereka ke Arab Saudi,” katanya dalam kenyataan.

Jelas beliau, rakyat China mempunyai keistimewaan visa pelancongan yang boleh dipohon melalui dalam talian pada bila-bila masa.

Keistimewaan itu akan memudahkan jemaah dari China meneruskan perjalanan mereka ke Arab Saudi bagi mengerjakan ibadah umrah atau haji, tambah beliau.

“MATA percaya dengan adanya misi dagang ini dan mendapat kerjasama dari rakan strategik dari China sudah pasti dapat membantu pihak MOTAC mencapai sasaran 5 juta pelancong China ke Malaysia.

“MATA yakin lebih ramai lagi ahli-ahli kami akan menjalain jaringan perniagan dengan agensi pelancongan di China bagi menguruskan jemaah haji atau umrah,” kata Mohd. Khalid.

Menurut beliau, pemain industri tempatan telah menyediakan beberapa program menarik termasuk menyediakan pakej lima malam di Kuala Lumpur dan Selangor.

Katanya, pakej berkenaan menekankan sudut pelancongan Islam di Malaysia dengan memasukan lawatan ke masjid di sekitar Kuala Lumpur dan Selangor.

MATA juga telah mengenal pasti beberapa pemandu pelancong Islam yang boleh bertutur dalam bahasa Mandarin yang akan bekerjasama dengan persatuan pemandu pelancong Kuala Lumpur.

Persatuan itu juga akan menjalin kerjasama dengan agensi seperti Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (Perkim) dan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) bagi mengadakan kelas persediaan umrah atau haji kepada jemaah dari China.

Pakej transit tersebut akan memberi nilai tambah bagi jemaah terbabit.

Sementara itu, MATA akan mengadakan Persidangan dan Pameran Haji, Umrah dan Pelancongan Islam (AITEX) 2023 dari 13 hingga 15 September.

AITEX akan disertai oleh pemain industri dari serata Asia yang akan berkumpul di Kuala Lumpur bagi menajalinkan hubungan perniagaan dengan pempamer.-MalaysiaGazette