Keadaan di lokasi nahas membabitkan tiga kereta api di Odisha pada awal bulan Jun lalu.

NEW DELHI – Menteri kereta api India mencadangkan kerosakan isyarat membawa kepada bencana kereta api di negeri Odisha, dengan mendakwa “perubahan dalam interlocking elektronik” kemungkinan menjadi penyebabnya.

Ashwini Vaishnaw berkata, punca dan individu yang bertanggungjawab dalam nahas tiga kereta api maut di timur India telah dikenal pasti namun tidak menjelaskan secara terperinci.

Lembaga Kereta Api India berkata, terdapat “sejenis gangguan isyarat” dan bukannya kegagalan.

Laporan mengenai kemalangan kereta api terburuk di India abad ini akan dikeluarkan.

Sementara itu, angka kematian telah disemak semula kepada 275 selepas beberapa mayat dikira dua kali.

Daripada 1,175 orang yang cedera dibawa ke hospital, 793 telah dibenarkan keluar.

Sesetengah keluarga masih mencari orang tersayang.

Dalam isyarat kereta api, sistem saling kunci elektronik menetapkan laluan untuk setiap kereta api dalam kawasan yang ditetapkan, memastikan pergerakan kereta api yang selamat di sepanjang landasan.

Nahas itu menyaksikan kereta api penumpang berlanggar dengan kereta api barang yang pegun, selepas tersalah hala ke landasan gelung di tepi laluan utama.

Gerabak tergelincir kemudian melanggar gerabak belakang kereta api penumpang kedua yang melalui arah bertentangan.

Pada sidang media pada Ahad, Jaya Verma Sinha dari Lembaga Kereta Api India berkata, kedua-dua kereta api penumpang telah menghampiri stesen daerah Balasore di bawah isyarat hijau – menunjukkan ia selamat – dalam beberapa saat antara satu sama lain pada kelajuan betul di bawah 130 kilometer sejam.

Beliau berkata, kereta api penumpang sepatutnya melepasi antara satu sama lain di laluan utama tetapi Ekspres Coromandel merempuh kereta api muatan sarat bijih besi di laluan gelung, menyebabkan enjin dan beberapa koc terangkat di atas gerabak barang berat. .

Kereta api penumpang menerima kesan keseluruhan pada perlanggaran dan kereta api barang itu tidak tergelincir, cuma bergerak, katanya kepada pemberita.

Howrah Superfast Express hampir melintasi arah bertentangan, tetapi dua koc belakangnya telah dilanggar Coromandel Express yang tergelincir.

Verma Sinha berkata, “tiada isu dengan sistem interlock elektronik” dan berkata siasatan menunjukkan “sejenis gangguan isyarat” dan bukannya kegagalan.

“Sama ada ia manual, sama ada ia bersampingan, sama ada ia berkaitan cuaca, sama ada ia berkaitan haus dan lusuh, sama ada ia kegagalan penyelenggaraan, semua itu akan diketahui selepas siasatan,” tambahnya. – Agensi