Runtuhan laluan I-95 di Philadelphia selepas sebuah lori tangki terbakar di bawah lebuh raya tersebut. foto Twitter

PHILADELPHIA – Laluan  I-95 dari arah utara di Philadelphia runtuh selepas sebuah lori tangki terbakar di bawah lebuh raya itu.

Kejadian yang berlaku pada pagi Ahad itu menyebabkan sekurang-kurangnya sebuah kenderaan masih terperangkap di bawah lebuh raya yang runtuh, kata Gabenor Philadelphia Josh Shapiro.

Pada sidang medianya, Shapiro berkata, pihak berkuasa sedang berusaha untuk mengenal pasti mana-mana individu atau individu yang terperangkap dalam kebakaran dan runtuhan, yang berlaku sekitar 6.20 pagi.

Sebuah trak komersial yang membawa produk berasaskan petroleum dipercayai terbakar, katanya.

Bomba belum menjelaskan bagaimana runtuhan itu berlaku kerana pasukan itu masih berusaha memadamkan api di bawah laluan bawah tanah.

“Anggota bomba masih memadamkan kebakaran, kata Ketua Jabatan Bomba Philadelphia, Derek Bowmer.

Menurutnya, masih berlaku letupan di sekitar lebuh raya yang runtuh dipercayai disebabkan oleh “beberapa saluran bahan api atau gas yang mungkin terjejas oleh kemalangan itu.

Kejadian itu menyebabkan lebuh raya itu ditutup di kedua-dua arah di sekitar kawasan itu dan api terkawal.

Sementara itu, Pengawal Pantai Amerika Syarikat sedang memerhatikan kemungkinan berlaku pencemaran air selepas kejadian itu.

“Sebuah bot stesen Philadelphia telah bersiap siaga di tempat kejadian untuk memerhatikan sebarang pencemaran ke laluan air. Mereka melaporkan bahawa terdapat kilauan di atas air tetapi ia seolah-olah bertakung di teluk,” kata kenyataan pengawal pantai.

Lori tangki berkenaan berpotensi menumpahkan 8,500 gelen.

Walau bagaimanapun, pengawal pantai memaklumkan usaha pembersihan bertumpu di tepi pantai.

Bagaimanapun, Setiausaha Pengangkutan Pete Buttigieg berkata, runtuhan dan penutupan lebuh raya itu akan membawa kesan serius untuk perjalanan di rantau ini.

“Ia adalah laluan utama dan penutupan itu akan memberi impak besar kepada bandar dan wilayah sehingga pembinaan semula dan pemulihan selesai,” tulis Buttigieg di Twitter. – Agensi