Elon Musk. foto Twitter

LONDON – Twitter mengehadkan jumlah tweet yang boleh dibaca setiap hari, kata pemilik Elon Musk, dalam usaha untuk tidak menggalakkan “tahap melampau” dalam dan manipulasi data dan sistem.

Sekatan yang diumumkan pada hari Jumaat, telah memberi kesan awal pada hari Sabtu, menyebabkan lebih 7,500 orang pada satu-satu masa melaporkan masalah menggunakan perkhidmatan media sosial, menurut Downdetector, sebuah laman web yang menjejaki gangguan dalam talian.

Keadaan itu menyebabkan hashtag #TwitterDown menjadi trend di beberapa bahagian dunia.

Meskipun begitu, jumlah pembaca yang terkesan agak kecil berbanding lebih 200 juta pengguna Twitter di seluruh dunia.

Musk, yang membeli Twitter pada harga AS$44 bilion tahun lepas, pada mulanya berkata akaun yang disahkan akan dihadkan kepada membaca 6,000 siaran sehari, manakala akaun yang tidak disahkan akan dihadkan kepada 600 siaran sehari.

Akaun baharu yang belum disahkan dihadkan kepada 300 siaran sehari, katanya.

Musk kemudiannya meningkatkan had bacaan sementara kepada 10,000 siaran sehari untuk pengguna yang disahkan, 1,000 siaran sehari untuk yang tidak disahkan dan 500 siaran sehari untuk pengguna baru yang belum disahkan.

Dalam tweet pada hari Jumaat, Musk menyifatkan sekatan baharu itu sebagai langkah sementara yang diambil kerana “mendapati data dirompak sehingga ia merendahkan perkhidmatan untuk pengguna biasa!”

Beliau sebelum ini menyatakan rasa tidak senang dengan firma kecerdasan buatan seperti OpenAI, pemilik ChatGPT, kerana menggunakan data Twitter secara meluas untuk melatih model bahasa mereka. -Agensi