Dr. Zaliha Mustafa

PENJAGAAN kesihatan dan pendidikan mungkin perkara paling penting bagi kebanyakan rakyat Malaysia.

Walau bagaimanapun, mempunyai akses kepada penjagaan kesihatan yang betul sahaja tidak mencukupi kerana perlu ada doktor dan pakar-pakar perubatan yang mencukupi yang mampu memenuhi keperluan rakyat.

Kita telah berulang kali mendengar tentang kekurangan kakitangan perubatan di negara ini dan juga nasib doktor kontrak yang tidak dapat penempatan tetap.

Walaupun sektor pendidikan mempunyai Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan (SPP) untuk menyelia urusan pelantikan, pengesahan perkhidmatan, penempatan dalam jawatan tetap atau berpencen, kenaikan pangkat, pertukaran dan lain-lain, ia tidak wujud dalam sektor perubatan.

SPP telah wujud sejak 1974, manakala perbincangan mengenai penubuhan Suruhanjaya Perkhidmatan Kesihatan telah berterusan selama ini.

Sebagai seorang veteran dalam industri, saya ingat idea itu turut dicetuskan oleh bekas-bekas menteri kesihatan, termasuk Dr S. Subramaniam pada zamannya.

Walau bagaimanapun, tiada tindakan diambil untuk menetapkannya dan idea itu akhirnya hilang, walaupun masalah doktor kontrak yang tidak dapat diselesaikan.

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan tahniah kepada menteri kesihatan semasa, Dr Zaliha Mustafa atas usaha beliau untuk menubuhkan Suruhanjaya Perkhidmatan Kesihatan yang telah lama tertunggak ini.

Pada masa ini, semua perkara berkaitan kakitangan penjagaan kesihatan terletak di bawah bidang kuasa Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) dan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) yang tidak betul-betul dilengkapi untuk mengendalikan keperluan mereka.

Jika kita mempunyai Suruhanjaya Perkhidmatan Kesihatan, kita tidak perlu bergantung sepenuhnya kepada Suruhanjaya Perkhidmatan Awam atau Jabatan Perkhidmatan Awam untuk mencipta atau mengisi kekosongan.

Malah, pandemik Covid-19 jelas mendedahkan beberapa jurang dalam sistem penjagaan kesihatan kita dan sudah tiba masanya kita menubuhkan suruhanjaya kesihatan untuk meneliti perkara ini.

Saya menyokong penuh Dr Zaliha dalam usaha beliau dan berdoa agar penubuhan suruhanjaya yang gagal di bawah beberapa pentadbiran terdahulu kini menjadi kenyataan.

Kamarulzaman M. Nazeem
Ampang, Kuala Lumpur

 

*Artikel ini memaparkan pandangan pembaca dan tiada ada kena mengena dengan pendirian portal kami. – MG