Gambar hiasan.

NEW DELHI – India telah mengharamkan eksport beras putih bukan basmati dalam usaha untuk mengelak lonjakan harga domestik yang semakin meningkat.

Hujan lebat telah menjejaskan tanaman di negara ini dan harga beras telah meningkat lebih daripada 11% dalam tempoh 12 bulan yang lalu.

Beras putih bukan basmati kini menyumbang kira-kira satu perempat daripada eksport beras India, kata Kementerian Hal Ehwal Pengguna ketika mengumumkan perubahan dasar itu.

Pakar memberi amaran langkah itu boleh menaikkan harga makanan global.

“Adalah adil untuk mengatakan situasi ini akan memberi kesan yang cukup ketara kepada harga makanan global,” kata Emma Wall, Ketua Analisis dan Penyelidikan Pelaburan di Hargreaves Lansdown.

Bekalan makanan sudah berada di bawah tekanan, selepas penarikan Rusia minggu ini daripada perjanjian yang menjamin laluan selamat bijirin Ukraine, termasuk gandum.

India ialah pengeksport beras terbesar dunia, menyumbang lebih daripada 40% daripada penghantaran global.

Beras bukan basmati terutamanya dieksport ke negara-negara di Asia dan Afrika.

Tahun lepas, kerajaan India mengenakan cukai eksport sebanyak 20% untuk cuba menghalang jualan ke luar negara, selain mengehadkan penghantaran gandum dan gula.

Tetapi mengeksport boleh menjadi lebih menguntungkan bagi petani India daripada menjual di dalam negara.

Kerajaan berkata, petani masih boleh mengeksport jenis beras lain, termasuk basmati dalam memastikan mereka “mendapat faedah harga yang menguntungkan di pasaran antarabangsa”.

Negeri itu juga akan mempertimbangkan permintaan untuk membenarkan penghantaran ke negara lain berdasarkan keperluan keselamatan makanan, kata Direktorat Perdagangan Luar Negeri.

Pencerobohan Ukraine tahun lepas menyebabkan harga makanan global melonjak.

Walaupun tekanan itu telah berkurangan di peringkat antarabangsa namun cuaca buruk di India, cuaca buruk telah merosakkan tanaman di banyak negeri utara, menyebabkan kos banyak barangan – termasuk tomato dan bawang – meningkat dengan mendadak.

Harga sayur-sayuran melonjak 12% dari Mei hingga Jun, menyumbang kepada peningkatan kos sara hidup.

Inflasi meningkat kepada 4.8% bulan lepas, yang lebih tinggi daripada jangkaan berikutan kenaikan kos makanan.

Kos sara hidup yang semakin meningkat telah memberi tekanan politik kepada kerajaan di India, menjelang pilihan raya negara tahun depan, selain pilihan raya peringkat negeri dalam beberapa bulan akan datang.

Devinder Sharma, pakar dalam dasar pertanian di India, berkata kerajaan cuba mengatasi kekurangan pengeluaran yang dijangkakan, dengan kawasan penanaman padi di selatan juga terdedah kepada risiko hujan kering ketika corak cuaca El Nino melanda lewat tahun ini.

“Oleh itu, kerajaan mengambil pendekatan yang sangat, sangat berhati-hati,” katanya. – Agensi