Kebakaran hutan di Kanada. foto Global National

EDMONTON – Seorang juruterbang helikopter yang terhempas di bandar Manning di kawasan Peace River semasa operasi pemadaman kebakaran telah meninggal dunia.

Nahas itu berlaku beberapa hari selepas dua anggota bomba terbunuh dalam memerangi kebakaran di Wilayah Barat Laut dan British Columbia.

Hampir 900 kebakaran sedang marak di seluruh Kanada, termasuk 553 yang dianggap “di luar kawalan”.

Juruterbang helikopter, 41, membantu dengan operasi menimba, yang mana baldi khusus yang digantung oleh kabel digunakan untuk memadamkan kebakaran.

“Saya sedih mendengar satu lagi nyawa diragut ketika memerangi kebakaran hutan Kanada. Jasa mereka kepada negara tidak akan dilupakan,” kata Perdana Menteri Justin Trudeau di Twitter..

Jurucakap Lembaga Keselamatan Pengangkutan Kanada (TSB) yang dipetik oleh CBC berkata, kejadian itu apabila juruterbang berkenaan melanggar tanah.

“Kami tidak tahu sama ada ia akan berlaku semasa ia mengambil air atau ia mengeluarkan air,” kata Chris Krepski.

Pasukan penyelamat tiba di kawasan nahas dua jam kemudian kerana lokasi itu tidak boleh diakses melalui jalan rata.

Juruterbang berkenaan disahkan meninggal dunia selepas dipindahkan ke lapangan terbang Peace River.

Kanada telah melepasi rekod kebakaran hutan dalam setahun.

Setakat tahun ini, kebakaran hutan telah memusnahkan lebih 24 juta ekar (10 juta hektar) – kawasan kira-kira saiz Iceland atau negeri Indiana, Amerika Syarikat.

Perubahan iklim meningkatkan risiko cuaca panas dan kering yang mungkin mencetuskan kebakaran hutan.

Dunia telah memanaskan kira-kira 1.1C sejak era perindustrian bermula dan suhu akan terus meningkat melainkan kerajaan di seluruh dunia mengurangkan pelepasan karbon. – Agensi