Taufan Haikui kini melanda Taiwan dengan membawa hujan lebat. Foto Focus Taiwan

TAIPEI – Biro Cuaca Pusat (CWB) mengeluarkan amaranTaufan Haikui yang meramalkan kekuatan ribut akan meningkat apabila ia bergerak lebih dekat ke Taiwan.

Pusat Haikui berada 520 kilometer ke timur Eluanbi, titik paling selatan Taiwan, dan bergerak ke arah barat dengan kelajuan 17 km sejam, menurut biro itu.

Ia membawa angin berkelajuan maksimum 137 kilometer sejam (kph) dan tiupan sehingga 173 kph.

Pada malam Jumaat, CWB mengeluarkan amaran ribut pada laut, yang dinaik taraf menjadi taufan daripada ribut tropika pada hari Khamis.

Bercakap dengan pemberita, jurucakap CWB, Hsieh Pei-yun berkata, pinggiran taufan itu sudah pun memberi kesan kepada Taiwan dan ribut itu dijangka menimbulkan ancaman di perairan di timur Taiwan, serta Selat Bashi, selatan. pulau itu.

Hsieh menambah, CWB menjangkakan taufan itu akan terus bergerak ke arah barat dan melepasi selatan Taiwan.

Bagaimanapun, disebabkan bentuk muka bumi yang rumit, beliau berkata CWB tidak menolak kemungkinan laluan ribut boleh beralih ke utara atau selatan, oleh itu masih ada kemungkinan ia tidak akan mendarat di Taiwan.

Hsieh berkata, selepas taufan itu melepasi Taiwan, ia berkemungkinan akan bergerak perlahan di Selat Taiwan dan menjejaskan cuaca negara itu sehingga sekurang-kurangnya Selasa depan.

Hsieh berkata, hujan sekejap-sekejap dilihat di timur laut dan utara Taiwan, serta di timur.

CWB menggesa orang ramai di utara, timur dan selatan Taiwan, serta di pulau-pulau terpencil, supaya sentiasa memantau pergerakan angin kencang.

Biro itu telah mengeluarkan nasihat angin kencang untuk bandar Keelung, New Taipei dan Taoyuan di utara, daerah Yilan, Hualien dan Taitung di timur, Pulau Hijau dan Pulau Orkid di tenggara, Semenanjung Hengchun di selatan, serta untuk terpencil kepulauan Matsu.

Biro itu menambah amaran angin kencang akan kekal sehingga malam Sabtu.

Nasihat angin kencang yang dikeluarkan oleh Biro Cuaca Pusat pada hari Sabtu dengan momentum Taufan Haikui meningkat dalam beberapa jam yang lalu dan berkemungkinan akan terus mengukuh lagi apabila ia menghampiri Taiwan.

CWB telah mengeluarkan amaran hujan lebat untuk Keelung, Taipei dan New Taipei, serta Yilan, dan telah meramalkan hujan lebih lebat akan melanda kawasan pergunungan di utara Taiwan.

Amaran hujan lebat, yang bermakna terdapat 80 mm hujan terkumpul dalam sehari, atau 40 mm dalam sejam, akan kekal sehingga malam Sabtu.

Walaupun mungkin diramalkan hujan lebat di utara dan timur laut Taiwan pada hari Sabtu, Hsieh berkata, langit mendung dan cerah dijangka di tengah dan selatan Taiwan, dengan hanya mungkin berlaku hujan di kawasan pergunungan.

Menurut CWB, suhu dijangka antara 31 dan 33 darjah Celsius pada hari Sabtu, turun daripada 32-34 darjah sehari sebelumnya.

Hsieh berkata, Taufan Haikui dijangka membawa hujan yang sangat lebat, hujan terkumpul lebih daripada 200 milimeter dalam sehari, atau lebih daripada 100 milimeter dalam tempoh tiga jam, ke timur Taiwan pada hari Ahad.

Beliau menambah, hujan lebih lebat dijangka di selatan Taiwan pada petang Ahad. – Agensi