Retraktor luka Alexis

AUCKLAND – Peralatan bersaiz pinggan makan tertinggal dalam perut seorang wanita di New Zealand selepas dia bersalin melalui pembedahan di hospital Auckland.

Retraktor luka Alexis – alat tiub lembut yang digunakan untuk menahan luka pembedahan terbuka itu hanya dikeluarkan 18 bulan selepas dia bersalin.

Sebelum itu, wanita berkenaan mengalami kesakitan yang teruk, mendapatkan rawatan daripada beberapa doktor sehingga ia ditemui pada imbasan CT.

Pada mulanya, Lembaga Kesihatan Auckland Te Whatu Ora berhujah mereka tidak gagal menjalankan penjagaan yang munasabah.

Tetapi Pesuruhjaya Kesihatan dan Kurang Upaya New Zealand tidak bersetuju, dalam penemuan yang dikeluarkan pada hari Isnin.

“Adalah jelas bahawa penjagaan yang diberikan jatuh di bawah standard yang sesuai, kerana (retraktor) tidak dikenal pasti semasa sebarang pemeriksaan pembedahan rutin, menyebabkan ia ditinggalkan di dalam perut wanita itu,” kata Morag McDowell.

“Kakitangan yang terlibat tidak mempunyai penjelasan tentang bagaimana retraktor itu berakhir di dalam rongga perut, atau mengapa ia tidak dikenal pasti sebelum penutupan,” katanya.

Retraktor luka Alexis ialah objek besar yang diperbuat daripada plastik lutsinar yang dipasang pada dua cincin.

Biasanya ia dikeluarkan selepas hirisan rahim ditutup dalam tempat pembedahan dan sebelum kulit dijahit.

Ia akhirnya ditemui pada imbasan CT tetapi selepas ia tidak dapat dikesan dalam imbasan X-ray.

Pesuruhjaya menyatakan ia adalah kali kedua dalam dua tahun peranti telah ditinggalkan di pesakit hospital Auckland.

Hospital sepatutnya meletakkan protokol mencegah kejadian itu, yang telah menyebabkan “tempoh kesusahan yang berpanjangan” bagi wanita itu, kata  McDowell.

Wanita itu, dalam lingkungan 20-an, berunding dengan doktornya “beberapa kali” dalam tempoh 18 bulan selepas dia bersalin pada 2020 – malah pernah pergi ke jabatan kecemasan hospital kerana kesakitan.

Pesuruhjaya itu berkata, dia “kecewa”, memandangkan Lembaga Kesihatan Daerah Auckland telah pun melanggar kod hak pesakit pada 2018, selepas ia meninggalkan sapuan di perut seorang wanita selepas pembedahan.

Susulan kejadian itu, lembaga tersebut berkata, ia akan memberi mandat bahawa semua kakitangan pembedahan perlu mematuhi “dasar pengiraannya”, yang sepatutnya memastikan kakitangan terlibat dalam pembedahan mengambil kira semua item yang digunakan semasa setiap prosedur.

Tetapi beberapa pakar bedah tidak membaca polisi itu pada masa pembedahan wanita itu, kata Pesuruhjaya itu lagi.

Pengarah operasi Kumpulan Te Whatu Ora, Mike Shepard memohon maaf kepada wanita itu, dalam satu kenyataan yang dilaporkan oleh media New Zealand.

“Kami telah menyemak semula penjagaan pesakit dan ini telah menghasilkan penambahbaikan kepada sistem dan proses kami yang akan mengurangkan kejadian serupa berulang.

“Kami ingin memberi jaminan kepada orang ramai bahawa kejadian seperti ini amat jarang berlaku, dan kami tetap yakin dengan kualiti penjagaan pembedahan dan bersalin kami,” katanya. – Agensi