Abdul Rashid Ghaffour
Abdul Rasheed Ghaffour

KUALA LUMPUR – Bank Negara Malaysia (BNM) akan melaksanakan sebarang langkah perlu untuk memastikan ringgit terus diselaraskan secara teratur, yang membolehkan urusan perniagaan dipermudah.

Gabenor BNM Datuk Abdul Rasheed Abdul Ghaffour berkata bank pusat menyediakan beberapa langkah pasaran yang boleh dimanfaatkan untuk merangsang ringgit sekiranya perlu.

Bagaimanapun, ketika ditemui pemberita di luar Persidangan Jawatankuasa Bersama Mengenai Perubahan Iklim (JC3) bertemakan ‘Journey to Zero’ di sini hari ini, beliau tidak berkongsi perincian mengenai langkah itu.

Abdul Rasheed berkata, walaupun paras ringgit berbanding dolar Amerika Syarikat (AS) telah mencapai paras seperti semasa krisis kewangan Asia, negara tidak mengalami situasi krisis berdasarkan asas teguhnya yang digambarkan antaranya oleh pertumbuhan ekonomi dan sistem perbankan dengan permodalan kukuh.

Menurutnya pasaran mata wang beroperasi dalam persekitaran dolar AS yang teguh, dan pasaran kewangan terus terkesan dengan perkembangan geopolitik terkini.

“Hampir semua mata wang di dunia menyusut berbanding dolar AS, terutamanya di negara pesat membangun termasuk Malaysia.

“Apa yang ingin saya tegaskan adalah, walaupun kita telah mencapai paras seperti semasa krisis kewangan Asia, kita tidak berada dalam keadaan krisis. Ini berbeza berbanding apa yang telah kita alami sebelum ini, ” katanya.

Beliau berkata baru-baru ini, Jabatan Perangkaan Malaysia mengunjurkan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) bagi suku ketiga akan meningkat sebanyak 3.3 peratus, naik berbanding pertumbuhan 2.9 peratus pada suku sebelumnya.

“Kedua, kita mempunyai sistem perbankan yang kukuh, disokong oleh tahap permodalan yang tinggi dan aset yang teguh, dan mereka bersedia untuk membiayai ekonomi bagi menyokong pertumbuhan ekonomi di Malaysia.

“Ketiga, sektor modal kita juga amat kukuh dengan lebihan akaun modal,” katanya.

Terdahulu, dalam ucapannya ketika persidangan itu,  Abdul Rasheed berkata berikutan pertumbuhan menerima momentum, disinflasi yang stabil, lebihan akaun semasa dan sistem perbankan yang mantap, pergerakan semasa ringgit dilihat lebih banyak dipengaruhi oleh perkembangan global.

“Namun, ini sudah pasti tidak menggambarkan asas ekonomi kita,” katanya sambil memaklumkan ekonomi Malaysia pada masa kini adalah berdaya tahan, khususnya dari segi asas ekonomi, keteguhan sektor kewangan dan hutang pasaran kewangan.

— BERNAMA