Rajim Israel mengawal setiap bahagian di Tebing Barat. Foto Anadolu Agency

ISTANBUL – Seorang pegawai kanan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di Palestin berkata, tentera Israel mengawal setiap bahagian di Tebing Barat dan keganasan terhadap penduduk tempatan telah meningkat sejak bulan lalu.

“Realitinya adalah tidak ada bahagian di Tebing Barat yang tidak disentuh dan dikawal oleh Israel,” menurut Adam Bouloukos, pengarah Agensi Bantuan dan Kerja PBB untuk Pelarian Palestin di Timur Dekat (UNRWA) di Tebing Barat dalam satu kenyataan yang disiarkan di platform X.

Secara berasingan, dalam temu bual dengan penyiar antarabangsa Turki TRT World, beliau berkata, “keganasan dan pencerobohan ketenteraan Israel telah meningkat dengan pesat sejak bulan lalu dan terdapat hampir keseluruhan penutupan di Tebing Barat.”

”Pendudukan bermakna setiap kehidupan, setiap transaksi harian setiap individu di Tebing Barat terjejas,” tambahnya.

Ketika gencatan senjata di Semenanjung Gaza berkuat kuasa pada pagi Jumaat, tentera Israel meneruskan serbuan dan penangkapan di pelbagai bandar dan pekan di seluruh Tebing Barat yang diduduki.

Israel dan Hamas menukar 24 warga Israel dan warga asing dengan 39 warga Palestin dari penjara Israel pada hari Jumaat, pada hari pertama gencatan senjata selama empat hari.

Di bawah perjanjian itu, tebusan akan dibebaskan secara berkelompok dalam tempoh empat hari.

Israel melancarkan kempen ketenteraan besar-besaran terhadap Semenanjung Gaza berikutan serangan rentas sempadan oleh Hamas bulan lepas.

Ia telah membunuh sekurang-kurangnya 14,854 rakyat Palestin, termasuk 6,150 kanak-kanak dan lebih 4,000 wanita, menurut pihak berkuasa kesihatan di kawasan itu. – Agensi