Mohamad Hasan
Mohamad Hasan

KUALA LUMPUR – Menteri Luar Negeri, Datuk Seri Mohamad Hasan menyatakan komitmennya untuk meneruskan dasar luar yang progresif, bebas dan berkecuali.

Menurut beliau, ia selari dengan kepentingan nasional dan peranan Malaysia peringkat antarabangsa.

“Saya menzahirkan rasa terima kasih atas kepercayaan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk saya menerajui Kementerian Luar.

“Ia adalah tanggungjawab dan amanah yang berat dan akan saya laksanakan sebaiknya dengan kerjasama dan nasihat para pegawai kanan dan seluruh kakitangan Wisma Putra,” katanya dalam hantaran Facebook hari ini.

Dalam rombakan Kabinet yang diumumkan Anwar hari ini, Mohamad ditukar portfolio dari Kementerian Pertahanan ke Kementerian Luar Negeri.

Pada masa yang sama, Ahli Parlimen Rembau itu mengucapkan terima kasih kepada Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir atas kepimpinannya yang cemerlang di Kementerian Luar Negeri sebelum ini.

Mohamad turut menyatakan penghargaan kepada pengurusan tertinggi dan warga Kementerian Pertahanan dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) atas segala kerjasama, saranan dan bantuan yang diberikan kepadanya.

“Pengalaman berharga yang saya lalui di Kementah akan abadi dalam kenangan untuk selamanya,” jelasnya.

Timbalan Pengerusi Barisan Nasional (BN) itu juga mengucapkan selamat bertugas kepada Menteri Pertahanan baharu, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.

“Insya-Allah pengalaman luas Datuk Seri (Khaled) akan memberi manfaat besar kepada warga Kementerian Pertahanan,” katanya. – MalaysiaGazette