Gambar hiasan.

KUALA LUMPUR – Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia) hari ini mengeluarkan amaran hujan lebat berterusan yang dijangka berlaku di beberapa negeri sehingga esok.

MetMalaysia dalam kenyataan hari ini berkata, hujan sangat lebat berterusan tahap bahaya dijangka berlaku di Kelantan (Tumpat, Pasir Mas, Kota Bharu, Jeli, Tanah Merah, Bachok, Machang, Pasir Puteh dan Kuala Krai) dan Terengganu (Besut, Setiu, Kuala Nerus, Hulu Terengganu dan Kuala Terengganu).

Hujan lebat berterusan tahap buruk juga dijangka berlaku di Kelantan (Gua Musang), Terengganu (Marang, Dungun dan Kemaman) serta Pahang (Kuantan).

Selain itu, Jerantut, Pekan dan Rompin di Pahang turut dijangka dilanda hujan berterusan tahap waspada bagi tempoh masa yang sama.

MetMalaysia mengeluarkan amaran hujan berterusan (bahaya) apabila terdapat tanda-tanda yang menunjukkan hujan lebat berterusan dijangka berlaku dengan jumlah hujan melebihi 150 mm dalam tempoh 24 jam.

“Amaran hujan berterusan (buruk) dikeluarkan apabila terdapat tanda-tanda yang menunjukkan hujan lebat berterusan dijangka berlaku dengan jumlah hujan melebihi 60 mm dalam tempoh 6 jam.

“Amaran hujan berterusan (waspada) pula dikeluarkan apabila terdapat tanda-tanda yang menunjukkan hujan,ribut petir sedang atau dijangka berlaku melebihi enam jam dalam tempoh tersebut di sesuatu kawasan,” ujarnya. – MalaysiaGazette