Kemusnahan akibat serangan udara dan darat secara berterusan Israel di Gaza.

ISTANBUL – SelepasĀ  memfailkan kes terhadap Israel di Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) untuk pembunuhan beramai-ramai di Gaza, hampir 50 peguam Afrika Selatan sedang menyediakan tuntutan mahkamah berasingan terhadap Kerajaan Amerika Syarikat (AS) dan United Kingdom (UK) atas alasan mereka terlibat dalam perang tentera Israel. jenayah di Palestin.

Inisiatif itu, yang diketuai oleh peguam Afrika Selatan, Wikus Van Rensburg, bertujuan untuk mendakwa mereka yang terlibat dalam jenayah itu di mahkamah awam dengan kerjasama peguam dari AS dan UK.

Rensburg, telah menulis surat kepada pelbagai negara dan ICJ sejak beberapa minggu lalu menuntut Israel dan penyokongnya didakwa, telah memulakan persediaan untuk memfailkan tuntutan mahkamah terhadap kedua-dua negara Barat itu, dengan sokongan rakan-rakannya.

“Amerika Syarikat kini mesti bertanggungjawab atas jenayah yang dilakukannya,” kata Rensburg kepada Anadolu dalam temu bual, memperincikan proses Washington dan London akan dibicarakan sebagai terlibat dalam jenayah perang Tel Aviv terhadap penduduk Gaza.

“Ramai peguam memutuskan untuk menyertai kami dalam tuntutan mahkamah. Ramai daripada mereka yang telah menyertai adalah Islam, tetapi saya tidak. Mereka berasa bertanggungjawab untuk membantu perkara ini, tetapi saya percaya bahawa apa yang berlaku adalah tidak betul,” katanya.

Apa yang berlaku di Iraq adalah contoh, katanya sambil menyatak tiada siapa yang bertanggungjawab terhadap AS terhadap jenayah yang dilakukannya di negara Timur Tengah itu.

Tetapi kini orang ramai percaya apa yang berlaku di Palestin adalah senario yang ideal untuk proses undang-undang dijalankan, kata peguam Afrika Selatan itu, sambil berkata: “AS sibuk membelanjakan lebih banyak wang dan lebih banyak sumber untuk (membenarkan Israel) melakukan jenayah itu”.

“Tiada siapa yang berkata berhenti, sudah cukup,” katanya.

Rensburg berkata kes pembunuhan beramai-ramai yang difailkan oleh Afrika Selatan terhadap Israel di ICJ akan menjadi panduan untuk kes mereka terhadap AS dan UK, dan akan memulakan proses berdasarkan keputusan kes dan langkah-langkah yang perlu diambil oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Jika perbicaraan ICJ terhadap Israel dimuktamadkan memihak kepada Afrika Selatan, Rensburg percaya, AS mungkin menghadapi sekatan walaupun ia tidak menerima keputusan itu.

Keputusan ICJ juga akan mengukuhkan kes terhadap pentadbiran Joe Biden, tambahnya.

Rensburg berkata, dia dan rakan-rakannya di Afrika Selatan sedang membuat persiapan dengan menghubungi firma guaman di AS dan UK.

Mengingatkan bahawa Berlin masih membayar pampasan untuk jenayah pembunuhan beramai-ramai yang dilakukan oleh Jerman sehingga hari ini, Rensburg berkata: “AS kini mesti bertanggungjawab atas jenayah yang telah dilakukannya. Ia mesti menerima tanggungjawabnya”. – Agensi