Rakaman CCTV menunjukkan Golriz Ghahraman, mengambil barang dari sebuah premis. Foto nzherald

AUCKLAND – Seorang ahli Parlimen New Zealand meletak jawatan selepas berdepan dengan tuduhan mencuri di kedai.

Dakwaan itu sedang disiasat polis.

Golriz Ghahraman, dari Parti Hijau, didakwa telah mencuri tiga kali dari dua kedai pakaian – satu di Auckland dan satu lagi di Wellington.

Bekas peguam hak asasi manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) itu mencipta sejarah pada 2017 sebagai pelarian pertama dalam kerajaan negara ini memegang portfolio partinya.

Ghahraman melarikan diri dari Iran semasa kecil bersama keluarganya, yang semuanya diberikan suaka politik di New Zealand.

Wanita mengakui tekanan kerja membuatkannya berkelakuan luar biasa,.

“Saya telah mengecewakan ramai orang dan saya sangat menyesal,” tambahnya.

Peletakan jawatannya pada hari Selasa muncul selepas rakaman CCTV muncul menunjukkan dia didakwa mengambil beg tangan berjenama dari butik Auckland.

Wanita berusia 42 tahun itu tidak didakwa atas sebarang jenayah dalam satu kenyataan berkata, tindakannya menyebabkan orang ramai hilang keyakinan terhadapnya.

“Ia bukan satu tingkah laku yang boleh saya jelaskan kerana ia tidak rasional dalam apa-apa cara, dan selepas penilaian perubatan, saya faham saya tidak sihat.

“Profesional kesihatan mental mengatakan tingkah laku saya baru-baru ini adalah konsisten dengan peristiwa yang menimbulkan tindak balas tekanan yang melampau, dan berkaitan dengan trauma yang sebelum ini tidak diiktiraf, ujarnya.

Menjawab peletakan jawatannya, ketua bersama Parti Hijau James Shaw mendakwa Ghahraman telah terdedah kepada “ancaman berterusan keganasan seksual, keganasan fizikal, ugutan bunuh sejak hari dia dipilih ke Parlimen”.

“Ancaman-ancaman ini telah menambahkan tahap tekanan yang lebih tinggi daripada yang dialami oleh kebanyakan ahli Parlimen,” katanya. – Agensi