Ketika program International Collaboration on Corporate Social Responsibility yang diadakan di Dewan Al Jazari PSA, di sini, semalam.

SHAH ALAM – Seramai 40 pelajar golongan B40 dari Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah (PSA) menerima sumbangan makanan yang disediakan oleh sekumpulan remaja autistik.

Timbalan Pengarah Akademik PSA, Ts. Dr. Ahmad Aftas Azman berkata, projek sumbangan makanan melalui program International Collaboration on Corporate Social Responsibility itu merupakan hasil kerjasama PSA, Universitas Pamulang (UNPAM), Indonesia dan Autism Cafe Project Malaysia (ACP).

“Program bertemakan “Diverse Abilities, Shared Dreams” ini bertujuan memupuk nilai murni dalam kalangan pelajar dan pensyarah dengan semangat kesukarelawanan dan tanggungjawab sosial terhadap golongan autisme.

“Selain itu, ia juga dapat membentuk jati diri serta nilai kerja berpasukan silang budaya di peringkat antarabangsa.

“Kerjasama ini seterusnya dapat mengeratkan dan mewujudkan hubungan dua hala yang positif antara Malaysia dan Indonesia,” katanya dalam kenyataan.

Katanya, Program International Collaboration on Corporate Social Responsibility semalam menampilkan remaja autisme dari ACP yang memiliki kebolehan memasak.

Sementara itu, Pengurus ACP, Mohd Adli Yahya berkata, beliau menubuhkan ACP pada 2016 dengan tujuan melatih anak-anak autisme untuk berdikari dan berupaya menguruskan diri sendiri.

“Lebih membanggakan apabila mereka kini mampu menjana pendapatan sendiri melalui produk-produk yang dihasilkan,” ujarnya.

Majlis turut dihadiri Timbalan Pengarah Sokongan Akademik PSA, Ts. Mohd Firdauz Mhd Radzi, Rektor UNPAM, Dr. H.E. Nurzaman dan Pengarah Pasca Siswazah UNPAM, Dr. Ir. H. Sarwani serta Ketua Jabatan Perdagangan PSA, Natasya Mariz Mohamed. – MalaysiaGazette