Mohamad Alamin dan beberapa ahli Parlimen yang melawat gudang bantuan kemanusiaan untuk Gaza di Mesir.

KAHERAH – Timbalan Menteri Luar Negeri, Datuk Mohamad Alamin melawat gudang pembungkusan makanan bantuan kemanusiaan Ops Ihsan untuk Gaza di Mesir hari ini.

Menurut Sekretariat Induk Ops Ihsan, turut bersama Ahli Parlimen Ledang Syed Ibrahim bin Syed Noh, Ahli Parlimen Sik Ahmad Tarmizi Sulaiman, Ahli Parlimen Kalabakan Datuk Andi Muhammad Suryady Bandy dan Ahli Dewan Negara Senator Datuk Wira Dr. Mohd Hattta Md. Ramli.

Gudang yang terletak di Hod Haseib Street, Tereet Ismailiyah, Kaherah dikelolak oleh Malaysian Humanitarian Aid and Relief (MAHAR) dan dibiayai oleh Akaun Amanah Kemanusiaan Rakyat Palestin (AAKRP) Wisma Putra.

Pek makanan yang akan dihantar ke Gaza untuk diserakan kepada penduduk.

Setiausaha Agung MAHAR Izzat Zabir Sariff telah memberi taklimat tentang operasi gudang tersebut dan memaklumkan kejayaan penghantaran pertama ke Gaza pada 12 Februari lalu.

Ops Ihsan juga berjaya menghantar 20,000 kotak bantuan makanan ke Gaza dua hari lalu dan menyasarkan untuk menyalurkan 100,000 kotak makanan ke kawasan yang kini sedang diserang oleh Israel.

Pasukan MAHAR seramai lima orang telah berada di Kahereah sejak awal Januari bagi memastikan perjalanan operasi pembungkusan pek makanan ini berjalan lancar.

Tenaga kerja Ops Ihsan yang berada di Mesir, Kaherah.

Ops Ihsan adalah inisiatif yang dilancarkan Kementerian Luar bersama 45 pertubuhan bukan kerajaan (NGO), antaranya Global Peace Mission Malaysia, Mercy Malaysia, BeVital, MyAqsa Defenders, Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), Aman Palestin, Persatuan Wadah Pencerdasan Umat Malaysia (WADAH), Cinta Gaza Malaysia dan juga Malaysian Relief Agency (MRA).-MalaysiaGazette