Ancaman kebuluran di Gaza akibat sekatan bantuan kemanusiaan oleh Israel.

GAZA – Kebuluran teruk di Semenanjung Gaza boleh dielakkan jika bantuan dibenarkan masuk, kata Pesuruhjaya Agung Agensi Bantuan dan Kerja untuk Pelarian Palestin di Asia Barat (UNRWA)

“Kali terakhir UNRWA dapat menyampaikan bantuan makanan ke utara Gaza adalah pada 23 Januari 2024.

“Sejak itu, bersama-sama dengan agensi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang lain, kami telah memberi amaran terhadap peningkatan kebuluran, merayu akses kemanusiaan tetap, dan menyatakan kebuluran boleh dielakkan jika lebih banyak konvoi makanan dibenarkan masuk ke utara Gaza secara tetap.

“Namun gesaan kami untuk menghantar bantuan makanan telah dinafikan dan tidak didengari. Ini adalah bencana buatan manusia. Dunia komited untuk tidak membiarkan kebuluran berlaku lagi. Kebuluran masih boleh dielakkan melalui kemahuan politik yang tulen,” ,” kata Philippe Lazzarini di X.

Lazzarini menambah, “hari-hari yang akan datang akan sekali lagi menguji kemanusiaan dan nilai kita bersama.”

Israel telah melancarkan serangan maut di Semenanjung Gaza sejak pencerobohan rentas sempadan 7 Oktober oleh kumpulan Palestin Hamas, membunuh lebih 29,690 orang dan menyebabkan kemusnahan besar-besaran dan kekurangan barang keperluan, manakala hampir 1,200 warga Israel dipercayai terbunuh.

Peperangan Israel ke atas Gaza telah mengakibatkan 85% daripada penduduk wilayah itu ke dalam perpindahan dalaman di tengah-tengah kekurangan makanan, air bersih dan ubat-ubatan yang teruk, manakala 60% daripada infrastruktur wilayah itu telah rosak atau musnah, menurut PBB.

Israel dituduh melakukan pembunuhan beramai-ramai di Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ).

Keputusan sementara pada Januari mengarahkan Tel Aviv menghentikan tindakan pembunuhan beramai-ramai dan mengambil langkah-langkah untuk menjamin bantuan kemanusiaan diberikan kepada orang awam di Gaza. – Agensi