Datuk Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Fasal.

PUCHONG – Majlis Tindakan Sara Hidup Negara (NACCOL) menyifatkan isu kekurangan beras putih tempatan (BPT) di negara ini masih belum selesai sehingga hari ini.

Ketua Petugas Khas Pemantauan kepada Kluster Makanan NACCOL, Datuk Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Fasal berkata, ini kerana pemeriksaan dan tinjauan ke 173 lokasi di kedai dan pasaraya besar terpilih mendapati hanya tujuh lokasi menjual BPT.

Namun yang menghairankan katanya, beras putih import (BPI) tidak pula berdepan kekurangan stok di pasaran.

“Isu beras belum selesai dan petugas saya telah ke 173 lokasi seperti pasaraya-pasaraya dan daripada jumlah itu, yang hanya ada beras putih tempatan di tujuh lokasi sahaja. Ini hari yang kelapan selepas keputusan mesyuarat (NACCOL) dibuat.

“BPI tiada masalah dan sentiasa ada, dan ini menghairankan kita padahal BPT sepatutnya 60 peratus dan BPI sebanyak 40 peratus. Tetapi sampai hari kita buat tinjauan tiada BPT dan ia menghairankan,” katanya, di sini, semalam.

Antara Ahli Parlimen BERSATU yang hadir majlis berbuka puasa di rumah Ahli Parlimen Bukit Gantang, Datuk Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Fasal (tengah).

Mengulas lanjut, Syed Abu Hussin Hafiz menjelaskan, beliau membuat laporan kepada perdana menteri setiap kali membuat lawatan dan pemeriksaan menujukkan sistem penghantaran BPT telah gagal di pasaran negara ini.

“Selepas perdana menteri membuat keputusan mesyuarat (NACCOL) dan diberi jaminan diberikan Ketua Pengarah (LP) Kawal Selia Padi, keberadaan 140,00 tan metrik bersama 14 juta kampit sedia disedarkan, namun tak dapat diedarkan.

“Jadi apa berlaku gagalnya sistem penghantaran. Maka orang yang gagal mesti bertanggungjawab dan KP Kawal Selia Padi kena jawab mana pergi 140,000 tan metrik atau 14 juta kampit.

“Beliau sebut ada kilang, kilang mana akan keluarkan dan jelaskan kepada rakyat. Berapa kilang terlibat dan mana kilang? Kalau kilang jawab hantar ke mana dan jadi rakyat jelas. Dan ini yang berlaku orang salahkan perdana menteri. Sedangkan beliau penuh ambil berat untuk kurang kos sara hidup rakyat dan edar BPT berharga RM26,” katanya. – MalaysiaGazette