Foto arkib MalaysiaGazette

WASHINGTON – Majoriti rakyat Amerika Syarikat (AS) kini tidak bersetuju dengan tindakan ketenteraan Israel di Semenanjung Gaza, berbanding November lalu, menurut tinjauan Gallup.

Mengikut keputusan terkini berbanding tinjauan 1-20 Mac lalu, sokongan telah menurun daripada 50% kepada 36% sejak November, manakala 55% responden pada masa ini tidak bersetuju dengan serangan rejim zionis itu.

Sebanyak 74% orang dewasa AS berkata, mereka mengikuti berita tentang situasi Israel-Hamas “dengan rapat,” sama dengan 72% yang diukur pada bulan November.

Satu pertiga daripada rakyat Amerika (34%) mengatakan mereka mengikuti situasi “sangat rapat.”

Ketiga-tiga kumpulan parti utama di AS telah menjadi “kurang menyokong” tindakan Israel di Gaza berbanding November, yang termasuk penurunan 18 mata peratusan dalam kelulusan dalam kalangan kedua-dua Demokrat dan bebas serta penurunan tujuh mata dalam kalangan Republikan.

“Undi bebas telah beralih daripada berpecah-belah dalam pandangan mereka tentang tindakan ketenteraan Israel kepada menentangnya.

“Demokrat, yang sudah banyak menentang pada bulan November, lebih-lebih lagi sekarang, dengan 18% meluluskan dan 75% tidak bersetuju.

“Rakyat Republikan masih menyokong usaha ketenteraan Israel, tetapi majoriti berkurangan kepada 64%, turun daripada 71%,” menurut laporan tersebut.

Awal minggu ini, Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB)meluluskan resolusi menuntut gencatan senjata segera di Gaza pada bulan Ramadan.

AS berkecuali daripada mengundi, dan bukannya menggunakan kuasa vetonya berikutan pembatalan lawatan Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu oleh penasihat kanannya ke White House.

Israel telah melancarkan serangan ketenteraan maut di Semenanjung Gaza sejak serangan rentas sempadan oleh Hamas pada 7 Oktober 2023.

Lebih 32,200 rakyat Palestin telah terbunuh dan lebih 74,500 cedera di tengah-tengah kemusnahan besar-besaran dan kekurangan barang keperluan. – Agensi