Gambar hiasan

KUALA LUMPUR – Rakyat Malaysia di New York dinasihatkan untuk berwaspada dan berhati-hati dan mengikuti perkembangan terkini serta nasihat yang telah dikeluarkan oleh pihak berkuasa susulan gempa bumi dengan magnitud 4.8 yang melanda berhampiran Stesen Whitehouse, New Jersey,

Kementerian Luar Negeri, melalui Konsulat Jeneral Malaysia di New York yang mengesahkan kejadian itu berkata, gempa bumi itu berlaku kira-kira jam 10:20 pagi waktu tempatan pada hari ini, 5 April 2024.

Gegaran dirasai di seluruh kawasan Tri-State (New York, New Jersey, Connecticut), dan sejauh utara Massachusetts.

Walaupun tiada laporan kerosakan besar atau kecederaan dilaporkan, pihak berkuasa masih menilai keadaan dan situasi semasa.

Notis pemberhentian darat telah dikeluarkan oleh pihak berkuasa tempatan di lapangan terbang utama.

Pihak berkuasa tempatan juga telah menggantungkan beberapa perkhidmatan pengangkutan awam buat sementara waktu.

Konsulat Jeneral Malaysia di New York sedang giat menyelaras usaha dengan pihak berkuasa tempatan untuk mendapatkan maklumat lanjut.

Rakyat Malaysia yang memerlukan bantuan konsular atau mempunyai sebarang pertanyaan lanjut dinasihatkan untuk menghubungi Konsulat Jeneral Malaysia di New York, seperti maklumat di bawah:

Konsulat Jeneral Malaysia di New York
Alamat : 313 East 43rd Street
New York, NY 10017
No. Telefon : +1(212) 490 2723
Emel : [email protected]

Sebarang perkembangan terkini mengenai kejadian ini akan dimaklumkan dari semasa ke semasa.

Gempa bumi berukuran 4.8 magnitud melanda wilayah New York City itu menggegarkan bangunan dan mengejutkan penduduk di kawasan yang jarang mengalami aktiviti seismik tersebut.

Pusat gempa berada di Lubnan, New Jersey, kira-kira 80km barat Manhattan, pada kedalaman 4.7km, kata Kajian Geologi AS (USGS).

Ia melanda sejurus selepas 10.20 pagi waktu tempatan (kira-kira 10.20 malam waktu Malaysia).

Pusat Seismologi Mediterranean Eropah pada mulanya mengukur gempa pada magnitud 5.5 pada skala Richter.

Gempa bumi dirasai di seluruh wilayah, termasuk di New York City, New Jersey, utara Pennsylvania dan barat Connecticut, menurut laporan media asing.

Tiada kerosakan besar dilaporkan, tetapi Gabenor New York, Kathy Hochul memberi amaran tentang kemungkinan gegaran susulan kerana menyifatkan ia adalah gempa bumi terbesar berbanding yang pernah berlaku pada abad yang lalu.

Buat masa ini, pasukan kejuruteraan sedang memeriksa jalan dan jambatan sertan bangunan.

“Ini adalah salah satu gempa bumi terbesar di Pantai Timur pada abad yang lalu,” katanya sambil berkata tiada kecederaan dilaporkan berlaku setakat ini. – MalaysiaGazette