Ahmad Zahid Hamidi memeluk Arthur Joseph Kurup yang kehilangan bapanya sebentar tadi.

KUALA LUMPUR – Kematian mendiang Tan Sri Joseph Kurup meninggalkan seribu satu kenangan buat Pengerusi Barisan Nasional, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan rakan-rakan seperjuangan.

Ahmad Zahid menyifatkan Joseph seorang teman yang sentiasa bersemangat mendukung obor perjuangan parti tatkala susah dan senang.

“Bagi pihak Barisan Nasional, saya ingin merakamkan ucapan setinggi-tinggi takziah kepada YB Datuk Arthur Joseph Kurup dan keluarga dalam menghadapi ujian ini.

“Semoga segala kenangan dan kasih sayang yang dikongsi bersama sahabat baik saya, Tan Sri Datuk Seri Panglima Joseph Kurup, menjadi kekuatan keluarga dalam detik duka ini. Saya berharap agar semangatnya terus hidup dalam hati kita,” katanya dalam hantaran di Facebook,

Ahmad Zahid turut berkongsi gambar menziarah jenazah mendiang di IJN bersama Setiausaha Agung UMNO, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dasuki bersama Menteri Pendidikan Tinggi Datuk Seri Zambry Abdul Kadir.

Joseph adalah pengasas Parti Bersatu Sabah (PBS) sebelum menubuhkan Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS), komponen Barisan Nasional pada 1994.

Beliau kemudian melepaskan jawatan itu pada Januari tahun ini dan diambil alih oleh Arthur. – MalaysiaGazette