Benjamin Netanyahu . Foto Anadolu Agency

TEL AVIV – Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu berikrar pada mesyuarat Kabinet Rabu bahawa Israel akan membuat keputusan sendiri dan melakukan apa sahaja yang perlu untuk melindungi negara itu.

The Times of Israel melaporkan, Netanyahu berkata, pihaknya bersedia melakukan tindakan yang bertentangan dengan nasihat yang ditawarkan oleh sekutunya.

Netanyahu memberitahu mesyuarat Kabinet bahawa Britain dan Jerman mempunyai “semua jenis cadangan dan nasihat,” dan walaupun ia dihargai, Israel akan tetap “membuat keputusan kita sendiri, dan Negara Israel akan melakukan segala-galanya. perlu untuk mempertahankan diri.”

Setiausaha Luar Britain, David Cameron dan Menteri Luar Jerman, Annalena Baerbock tiba di Israel pada hari Rabu untuk lawatan terbang susulan serangan Iran yang tidak pernah berlaku sebelum ini ke atas Israel.

Jerman dan UK telah menggesa Israel untuk mengekang serang balas dan memberi amaran bahawa sebarang permusuhan langsung tambahan dengan Iran boleh menyebabkan Timur Tengah bergelut ke dalam perang .

Israel, bagaimanapun, telah berikrar untuk bertindak balas terhadap Iran, mengatakan bahawa ia tidak boleh dibenarkan untuk menyerang tanpa menghadapi kesan. – Agensi