KUALA LUMPUR – Pasaran kargo udara global menyaksikan peningkatan secara menyeluruh dalam permintaan, kapasiti, perdagangan dan pengeluaran perindustriannya, menurut data Persatuan Pengangkutan Udara Antarabangsa (IATA).

Jumlah permintaan meningkat 10.3% tahun ke tahun pada Mac 2024, menandakan kenaikan keempat berturut-turut.

Kapasiti kargo udara global jugaa melonjak 7.3% pada asas tahunan.

“Ini menyumbang kepada prestasi suku pertama yang kukuh yang sedikit melebihi prestasi suku pertama 2021 yang sangat kukuh semasa krisis Covid-19,” kata Ketua Pengarah IATA, Willie Walsh.

Menurut laporan IATA, perdagangan rentas sempadan global meningkat 1.2% dan pengeluaran perindustrian 1.6% pada bulan Februari.

Keluaran pembuatan Indeks Pengurus Pembelian (PMI) meningkat kepada 51.9, serta pesanan eksport baharu PMI naik kepada 49.5.

Laporan itu juga bergantung kepada isyarat bercampur-campur mengenai inflasi, kerana kadar di Kesatuan Eropah jatuh kepada 2.6%, dan 2.7% di Jepun, walaupun AS menyaksikan inflasinya meningkat kepada 3.5%.

Sebaliknya, deflasi China dicatatkan dalam laporan itu negatif 0.01%.

“Dengan perdagangan rentas sempadan global dan pengeluaran perindustrian yang terus menunjukkan aliran meningkat yang sederhana, 2024 akan menjadi tahun yang kukuh untuk kargo udara,” tambah Walsh. – Agensi​​​​​​​