Benjamin Netanyahu Foto: TOI

TEL AVIV – Perdana Menteri Benjamin Netanyahu berkata, Israel akan melancarkan pencerobohan ke atas bandar Rafah di selatan Gaza tanpa mengira rundingan gencatan senjata dengan Hamas.

Kenyataan ini dikeluarkan di tengah-tengah percubaan berterusan untuk persetujuan gencatan senjata dan pembebasan tebusan.

Amerika Syarikat (AS) sebelum ini mengeluarkan amaran baharu terhadap pencerobohan Rafah, melainkan orang awam dilindungi dengan sewajarnya.

Dalam satu panggilan telefon dengan Netanyahu Ahad lalu, Presiden AS Joe Biden “mengulangi pendiriannya yang jelas” mengenai Rafah, kata satu kenyataan White House.

Biden sebelum ini menyifatkan pencerobohan ke atas Rafah sebagai “garisan merah”.

Pada hari Selasa, Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) Antonio Guterres berkata, serangan ke atas Rafah akan menjadi “kemusnahan yang tidak dapat ditanggung”, merayu “semua mereka yang mempunyai pengaruh ke atas Israel untuk melakukan segala-galanya untuk menghalangnya”.

Lebih separuh daripada 2.5 juta penduduk Gaza berada di Rafah, setelah melarikan diri daripada pertempuran.

Keadaan di bandar yang sesak itu teruk, dan pelarian di sana mengalami kekurangan makanan, air dan ubat-ubatan.

Presiden Palestin Mahmoud Abbas yang berpangkalan di Tebing Barat berkata, pencerobohan ke atas Rafah akan menjadi “malapetaka terbesar dalam sejarah rakyat Palestin”.

Sumber Israel memberitahu, rancangan untuk menyerang Rafah akan ditangguhkan demi “tempoh tenang yang berterusan” jika perjanjian gencatan senjata antara Hamas dan Israel dicapai.

Beberapa hari sebelum itu, Menteri Luar Israel Israel Katz berkata: “Jika ada perjanjian, kami akan menangguhkan operasi [Rafah]”.

Tetapi semalam, Netanyahu menegaskan bahawa perang akan berterusan sehingga Israel mencapai semua objektifnya di Rafah.

“Idea kita akan menghentikan perang sebelum mencapai semua matlamatnya adalah di luar persoalan,” katanya.

“Kami akan memasuki Rafah dan kami akan menghapuskan batalion Hamas di sana dengan atau tanpa perjanjian, untuk mencapai kemenangan total,” menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh pejabat Netanyahu.

Nasib kira-kira 130 tebusan daripada 253 orang yang diculik oleh Hamas semasa serangan ke atas Israel pada 7 Oktober 2023 masih tidak diketahui.

Sekurang-kurangnya 34 daripada mereka dianggap mati dan selebihnya telah dibebaskan atau diselamatkan. – Agensi