Gambar hiasan

KUALA LUMPUR – Kementerian Luar Negeri mengecam sekeras-kerasnya serangan tanpa belas kasihan oleh pelampau Israel ke atas konvoi bantuan kemanusiaan Jordan dalam perjalanan ke Gaza pada 1 Mei 2024.

Menurutnya, rejim Israel mesti bertanggungjawab sepenuhnya atas kegagalan memastikan laluan selamat konvoi bantuan kemanusiaan. Kegagalan untuk menyediakan laluan yang selamat mencerminkan pengabaian sepenuhnya oleh rejim Israel dalam menjalankan kewajipannya di bawah undang-undang antarabangsa dan undang-undang kemanusiaan antarabangsa.

“Ini jelas menunjukkan bahawa rejim Israel bertindak apati apabila pelampaunya melakukan tindakan keganasan,” kata Wisma Putra.

Tambahnya, masyarakat antarabangsa mempunyai tanggungjawab kolektif untuk memastikan perlindungan orang awam dan perlu memaksa Israel untuk segera menamatkan pendudukan haram dan keganasan terhadap Palestin.

Kementerian Luar Negeri Jordan berkata, beberapa peneroka Israel menyerang dua konvoi bantuan kemanusiaannya ketika mereka menuju ke Semenanjung Gaza pada hari Rabu.

Kedua-dua konvoi berjaya meneruskan perjalanan dan sampai ke destinasi mereka di Gaza yang dilanda peperangan, tambah kementerian itu dalam satu kenyataan.

Konvoi tersebut menggunakan laluan tersebut ke Semenanjung Gaza yang membawa mereka melalui Tebing Barat dan Israel yang diduduki Israel.

“Dua konvoi bantuan Jordan yang membawa makanan, tepung dan bantuan kemanusiaan lain ke Semenanjung Gaza telah diserang oleh peneroka,” kata kementerian itu, tanpa memberikan butiran apa yang berlaku.

Honenu, sebuah agensi bantuan guaman Israel pula mendakwa, empat lelaki yang telah “menyekat trak bantuan ke Gaza” ketika mereka melalui berhampiran penempatan Ma’ale Adumim, dekat Tebing Barat telah ditangkap oleh polis Israel.

Kerajaan Jordan mengecam insiden itu dan berkata pihak berkuasa Israel bertanggungjawab sepenuhnya untuk memastikan perlindungan konvoi bantuan dan organisasi antarabangsa. – MalaysiaGazette